JCDecaux är världens största utomhusreklamföretag med rötter i Frankrike. Vi finns idag i över 80 länder. Jag började på JCDecaux för 18 år sen! Då som Key Account Manager. Under åren har jag haft lite olika roller inom bolaget, främst inom sälj och nu kommunikation.
Om säljrollen handlade om att sälja in våra produkter så handlar kommunikationstjänsten mer om att sälja in vårt varumärke och utomhuskanalen som helhet. Jag ser till att våra målgrupper hålls ”up to date” med värdefull kunskap kring hur man bäst jobbar med utomhus, och jag har förmånen att undervisa hos bland annat medieskolor, reklambyråer, mediebyråer eller direktkunder. Den här kunskapen delar jag även på vår webb och i sociala kanaler. På kommunikationsavdelningen jobbar vi generellt mycket med events och där är jag också med som både innehållsskapare och genomförare. Det roligaste med mitt uppdrag är att dagligen få arbeta med att nå ut med JCDecaux som jag uppenbarligen tycker är ett fantastiskt bolag och varumärke. Självklart bidrar även alla mina kollegor till att det är alltid är kul att gå till jobbet.
Vårt miljöarbete är såklart ett stort och viktigt projekt. Vi är först ut i mediebranschen att redovisa klimatavtrycket för varje enskild kampanj, vilket våra kunder uppskattar mycket. Gå gärna in på www.jcdecaux.se och läs mer om detta! Sen är även vårt Heatmap-verktyg något som har blivit väldigt populärt. Med verktyget kan vi förtesta hur ett utomhusmotiv kommer att uppfattas. Man kan bl.a. se om motivet är lätt att ta till sig och vilken del av motivet som får mest uppmärksamhet. Detta gör att våra kunder kan optimera sina utomhuskampanjer innan de går live. Tjänsten erbjuder vi våra kunder och den är dessutom kostnadsfri.
Jag antar att det är samma som för hela branschen – d.v.s. hur den väntande lågkonjunkturen kommer att påverka våra kunders marknadsföringsinsatser.
Sen ett år tillbaka har vi börjat redovisa klimatavtryck per köpt utomhuskampanj. Vi tycker det är viktigt att vara transparanta. Vi började faktiskt mäta våra utsläpp redan 2010 och har minskat våra utsläpp med 70 % genom att t.ex. ersätta fossila bränslen med fossilfria bränslen i våra transporter samt gått över till förnybar elanvändning. Vårt mål till 2030 är att halvera våra växthusgasutsläpp, jämfört med 2020-års nivå. För de klimatavtryck som våra kunders utomhuskampanjer lämnar efter sig kompenserar vi genom olika klimatprojekt som är märkta med Gold Standard. Vi jobbar med ClimatePartner som beräknar avtrycket enligt GHG-protokollet.
Jag ska försöka på ett lättsamt och tydligt sätt ge svar på fem frågor; Hur har resan sett ut för världens äldsta form av reklam? Varför är utomhusreklam hetare än nånsin? Vilka andra kanaler lirar bra med utomhus? Hur utformar man den optimala utomhusaffischen? Vilka kreativa möjligheter finns det? Hoppas vi ses.