Intervju med Angelica Sandgren varumärkesansvarig på HSB


Angelica, du arbetar som varumärkesansvarig för HSB, vad innebär det?

Jag ansvarar för att vårda, skydda och stärka vårt varumärke inom hela organisationen. Bland annat genom att hålla koll på varumärkesregistreringar, varumärkesintrång, hålla utbildningar för nya varumärkesansvariga och ta fram varumärkeskampanjer. Jag är också ansvarig för att vår grafiska profil efterföljs och för innehållet i HSBs gemensamma mediebank.

Vad är roligast och svårast i ditt uppdrag?

Roligast är alla kontakter jag har med kommunikatörer och andra medarbetare runt om i landet och att ta fram gemensamt varumärkesstärkande material och kampanjer tillsammans med våra samarbetspartners.

Svårast är att se till att det ständigt finns uppdaterat material, mallar och stöd till våra kommunikatörer i landet. Det är också svårt men viktigt att övervaka varumärkets användande – det är många aktörer som gärna vill nyttja det, på gott och ont.

Kan du ge oss några snabbfakta om HSB och berätta kort om er organisation

HSB bildades 1923 och då stod HSB för ”Hyresgästernas Sparkasse- och Byggnadsförening”. Vid årets slut hade vi 245 medlemmar. Idag, hundra år senare, har namnet kortats ner till HSB och medlemsantalet har växt till nära 680 000 medlemmar. Var tionde svensk bor idag under HSBs tak.

HSB är Sveriges största bostadskooperation som ägs av medlemmarna. Tillsammans med 23 HSB-föreningar, 4 150 bostadsrättsföreningar och nära 680 000 medlemmar utgör vi en stark kraft för att bidra till en hållbar samhällsutveckling.

HSB i siffror 2024:

  • 680 000 medlemmar
  • 347 000 bostadsrättslägenheter
  • 27 000 hyresrättslägenheter
  • 4 150 bostadsrättsföreningar som är medlemmar i HSB
  • 124 500 bosparare

Mer info: Om HSB

HSB som varumärke – vad är du mest stolt över?

HSB är ett starkt och värdefullt varumärke med stor varumärkeskännedom. Trygghet, förtroende och kvalitet är de attribut som har de starkaste kopplingarna till varumärket. Jag är väldigt stolt över att vi vann Signumpriset 2018, med en jättefin motivering från juryn: Tidigare Vinnare – Signumpriset

HSB uppfattas som det mest hållbara bostadsbolaget. Hur ligger ni i framkant och hur viktigt är hållbarhet för ert varumärke?

Behovet av ett långsiktigt hållbart tänkande är inget nytt inom HSB. HSB har under flera år utsetts till branschvinnare i Sustainable Brand Index. Att arbeta långsiktigt med hållbarhet är nödvändigt för att möta behov hos medlemmar, kunder och samhället i stort. Under 2024 antogs en uppdaterad hållbarhetsstrategi som sträcker sig till 2030. Och i hållbarhetsberättelsen beskriver vi hur vi arbetar med styrning, miljö och socialt ansvar för att vara relevanta för våra intressenter idag och i framtiden, läs mer: Hållbarhetsberättelse 2024

Hur ser framtiden ut?  Berätta mer om HSBs projekt ”Bo en dag i år 2050”

Utöver mitt varumärkesansvar är jag också projektledare för olika projekt som dyker upp inom HSB, bland annat ”Bo en dag i år 2050” som är ett jättespännande Vinnovafinansierat projekt, läs mer här: Bo en dag i år 2050. Nästan 100 personer från våra prioriterade målgrupper – politiker, makthavare, beslutsfattare inom branschen samt press och media – besökte HSB Living Lab under fyra dagar i maj. Deltagarna fick uppleva framtiden genom att provbo i en fullskalig lägenhetsprototyp från år 2050. Där fick de uppleva en dystopisk vardag där el- och vattenförsörjning inte är en självklarhet. Extremväder och kriminalitet utmanar våra levnadsvillkor, boendestandarden från 2025 är ett minne blott och du vet aldrig när nästa översvämning sker. Syftet är inte att skrämma, utan att skapa drivkrafter för nödvändiga förändringar inom bostads- och byggsektorn.

Media visade stort intresse för prototypen. TV4 producerade bland annat inslag från ”2050” – i deras 22-sändning, cirka sju minuter in, kan ni se en längre skildring av projektet, som även följs upp med en diskussion med Line Gordon från Stockholm Resilience Centre. Dessutom hade vi besök av Radio P4 Göteborg som livesände från lägenheten. Även GöteborgsPosten kom på besök och skrev en lång artikel.

Ett mycket spännande och lyckat projekt, och nu har vi en lång intresselista med människor som vill komma på besök i höst.

Till sist, hoppas att vi ses snart! Kommer du att anmäla dig till någon aktivitet hos Sveriges Marknadsförbund?

Jag håller alltid utkik på er hemsida och läser nyhetsbreven som skickas ut. Och ser jag något som passar så anmäler jag mig så klart. Nu har jag precis anmält mig till Tendensdagen – det har blivit en tradition!