Intervju med Andrea Lindgren marknadschef Subway

Andrea, du arbetar som Marknadschef på Subway Sverige & Norge – berätta vad det innebär!

Det är en kombination av strategi, vardagspuls och massor av möjligheter. Jag ansvarar för all marknadsföring, kommunikation, produkt- och prisstrategi men också för samarbeten som bygger varumärket långsiktigt. Det är ett uppdrag med högt tempo, stort ansvar och massor av möjligheter – precis som jag vill ha det.

Berätta gärna kort om Subways historia och lite snabb fakta om företaget i Sverige

Subway är ett av världens största restaurangvarumärken med närmare 37 000 restauranger globalt. I Sverige har vi funnits i drygt 25 år och har idag omkring 164 restauranger. Merparten av dem ägs och drivs av lokala franchisetagare, och de resterande 18 ägs och drivs av oss själva (Nordic Bites Group). I Norge har vi 40 restauranger som ägs och drivs av lokala franchisetagare.

Vad är du mest stolt över så här i början av din resa?

Att det redan händer så mycket. Vi har gått från tyst till top of mind, och det har gått fort. På bara några månader har vi flyttat fram varumärket rejält, särskilt i sociala medier där vi nu syns, hörs och engagerar på en helt ny nivå. Vi har skruvat upp takten, satt riktning och börjat bygga något som känns både relevant och kommersiellt hållbart. Det är roligt att se, och ännu roligare att veta att vi bara har börjat.

Har ni några nya spännande nyheter eller samarbetspartners du kan dela med dig av?

Just nu har vi fullt fokus på Sub of the Day, där vi varje dag i veckan lyfter en av våra subs till ett extra bra pris. Det är ett tydligt och prisvärt erbjudande som går hem – särskilt i tider då många ser över sina matkostnader. Det har också blivit en naturlig kampanj att bygga vidare på i våra digitala kanaler. Fler spännande initiativ är på gång, men inget officiellt att dela riktigt ännu.

Har ni expansionsplaner?

Ja och de är ambitiösa. I maj 2025 tecknade Subway ett nytt master franchise-avtal med Nordic Bites Group Oy, vilket innebär att vi planerar att öppna över 250 nya restauranger i Sverige, Finland, Danmark och Norge under de kommande sju åren. I min roll handlar det framför allt om att driva den varumärkesresa som krävs för att möjliggöra den tillväxten – men också om att koppla varumärket till affären. Det handlar inte bara om kommunikation, utan om att skapa ett kommersiellt relevant erbjudande som driver trafik, bygger lojalitet och gör oss mer attraktiva.

Hur ser du på utvecklingen i branschen framåt – några tankar eller spaningar?

Vi ser att prisvärde fortsätter vara helt avgörande; gästerna är prismedvetna och söker tydliga erbjudanden som känns både smarta och trygga. Samtidigt är det tuff konkurrens, och hela branschen påverkas av det ekonomiska läget. Vi har haft en stark utveckling tidigare, men ser nu att vi tappat lite fart. Det är en tydlig signal till oss att bli ännu mer relevanta i varje gästmöte – i vårt erbjudande, i kommunikationen och i upplevelsen i restaurang. Det är inte läge att luta sig tillbaka, utan att ta ny sats.

Hoppas att vi ses snart! Kommer du att anmäla dig till någon aktivitet hos Sveriges Marknadsförbund?

Det hoppas jag! Det är alltid värdefullt att inspireras av andra, särskilt i ett nätverk där alla jobbar med att flytta varumärken framåt.