1 februari 2023

Hur beter vi oss?

Henrik Sjödin är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i Konsumentbeteende.
Henrik arbetar på Åkestam Holst NoA, Analytiker・Strateg・Pedagog

Henrik Sjödin är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i Konsumentbeteende.

Varsågod, här är Henriks snabba fakta om hur vi använder tid, pengar och uppmärksamhet. (v 5)

  1. Second hand ligger i tiden när plånboken blir tunnare. Nästan var tredje (31%) tillfrågad tror att de kommer att köpa en begagnad produkt kommande tre månader. För ett år sedan var siffran betydligt lägre: 23%.
    (Källa: Konsumentkompassen Q1, Prisjakt / Kantar Insights)
  2. 29% i åldern 18-79 år säger att de har goda möjligheter att spendera pengar på varor under de kommande tre månaderna. Samma kvartal förra året var det 45%. Genomsnittsbudgeten för varor under perioden ligger på 8849 kr, vilket är 20% mindre än under samma tid ifjol. Hushållsmaskiner & vitvaror, hemelektronik samt möbler & heminredning är de kategorier där andelen konsumenter som planerar köp har minskat mest.
    (Källa: Konsumentkompassen Q1, Prisjakt / Kantar Insights)
  3. Halva svenska folket hade velat resa mer än de gjorde under 2022. Hur ser resplanerna ut i år? 13% tänker avstå utlandssemester pga det ekonomiska läget. 52% anpassar sitt resande. 33% säger att det inte alls påverkar. Totalt är det ungefär varannan person (46%) som planerar att resa utomlands. Spanien är den mest populära destinationen.
    (Källa: Ticket / Kantar Sifo)
  4. Försäljningen av värmepumpar ökade med 12% under Q4. Inför vintern uppgav två av tre småhusägare att de hade gjort något för att minska energiförbrukningen i sitt hus. Ungefär hälften av dessa hade bytt till energismart belysning, var fjärde tätat fönster/dörrar och var femte bytt eller kompletterat sitt värmesystem.
    (Källa: Svenska Kyl & Värmepumpföreningen, via Omni + Energimyndigheten / Novus)
  5. Ungefär var fjärde singel över 16 år nätdejtar. I alla fall har det sett ut så när saken undersökts de två senaste åren. Bland 90-talister är andelen 50%, för att minska med stigande ålder. Var tredje av de som nätdejtar betalar för medlemskap eller innehåll.
    (Källa: Svenskarna och internet)