MEKO är ett växande och lönsamt företag med en viktig uppgift – att underhålla och reparera fordon och att erbjuda nya tjänster för det moderna, mer hållbara billivet. Företaget finns i åtta länder i norra Europa under välkända varumärken som Mekonomen, BilXtra och MECA. Sedan 2000 är företaget noterat på Nasdaq Stockholm.
I takt med att MEKO växer söker vi nu en driven kommunikationsspecialist som ska vara med och skapa en ännu tydligare bild av företaget i media och på kapitalmarknaden.
Om rollen
I rollen som Kommunikationsspecialist är du med och utvecklar och implementerar företagets kommunikationsstrategi. Du har en central funktion i att sammanföra kommunikatörer från alla företagets affärsområden, både i Sverige och övriga länder, och du säkerställer att både intern och extern kommunikation stödjer företagets affärsmål.
Rollen är i huvudsak operativ, men med strategiska inslag. Du ansvarar för genomförande av kommunikation i olika kanaler, både internt och externt. Målgruppen är i huvudsak media och kapitalmarknaden, men även befintliga och potentiella medarbetare.
En stor del av rollen handlar om att skriva och skapa innehåll, vilket gör att du behöver vara en duktig skribent. Du planerar också vad och hur MEKO ska kommunicera i sina kanaler och du använder modern teknologi för att effektivisera och förbättra kommunikationen. MEKO arbetar datadrivet och utifrån mätbara mål för att utveckla verksamheten.
I rollen ingår att bygga relationer med media och andra intressenter, och att skapa ett varaktigt avtryck och medieuppmärksamhet. Det finns också ett behov av att, med många möjligheter och stort utrymme för idéer, förbättra den interna kommunikationen.
Din bakgrund
För att lyckas i denna roll ser vi att du har/är:
Du uttrycker dig på ett tydligt och effektivt sätt och är en skicklig kommunikatör som kan anpassa ditt språk efter din publik. Du har en förmåga att ta komplex information och göra den begriplig för andra och använda olika tekniker för att göra dina presentationer intressanta och engagerande.
Du behöver inte vara expert på den regulatoriska miljön som gäller för börsnoterade företag, men det är meriterande om du har jobbat i en sådan miljö tidigare och har förståelse för hur det fungerar.
Du har en högskoleutbildning eller motsvarande inom kommunikation och marknadsföring, samt goda kunskaper i både svenska och engelska i såväl tal som skrift. Vidare har du allmän och god vana att arbeta i digitala verktyg med erfarenhet från något webbpubliceringsverktyg och videpubliceringsprogram (meriterande med Umbraco och Vimeo), grundläggande kunskaper i Adobe Creative Cloud samt erfarenhet av sociala medier, främst Linkedin.
Du som person
Som person är du driven och nyfiken, samt tar initiativ och är självgående. Du är inte rädd för att ta på dig utmaningar och du har en förmåga att hitta lösningar på problem. Du tänker gärna utanför det konventionella och har en förmåga att komma på nya och innovativa idéer. Du är inte rädd för att testa nya saker och du har en förmåga att se möjligheter där andra ser hinder.
Du är en person som har lätt för att skapa och underhålla relationer, samt är en god lyssnare och har en förmåga att förstå andras perspektiv. Vidare är du bra på att hålla ordning och reda och har en förmåga att upptäcka detaljer som andra missar, samt att du är en pålitlig person som kan hantera flera uppgifter samtidigt utan att tappa fokus.
Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering på MEKOs huvudkontor i Stockholm på Solnavägen 4. I höst flyttar kontoret till World Trade Center i centrala Stockholm.
Ansökan
Vi jobbar med löpande urval så ansök gärna så snart som möjligt, dock senast den 13 mars.
Med hänvisning till GDPR kan vi inte ta emot CV och ansökningar via mail.
Mer om MEKO
We enable mobility – today, tomorrow and in the future.
MEKO AB consists of northern Europe’s leading spare parts distributors; FTZ, Inter-Team, Koivunen, MECA, Mekonomen and Sørensen og Balchen with operation in Denmark, Estonia, Finland, Latvia, Lithuania, Norway, Poland and Sweden.
Under our strong brands and concepts in each market the business focuses on growth, collaboration, synergy extraction and on driving sustainable and digital development. MEKO’s business concept is timeless with stable demand and is based on enabling mobility – today, tomorrow and in the future – as technology develops and vehicles are used in new ways.
MEKO meets the need for services and products for workshops and other companies through market-leading concepts, efficient logistics chain and an extensive distribution network consisting of more than 600 branches and 4,100 workshops. The Group’s concepts are also aimed at vehicle owners, both private individuals and companies, where we meet the need for service and repair of vehicles.