Elisabeth Trotzig invald i NIX styrelse

Elisabeth Trotzig du har precis blivit invald, på Sveriges Marknadsförbunds mandat, som ledamot till NIX styrelse. Vilka frågor anser du är viktigast att driva?
Det känns viktigt och spännande att få verka för en fortsatt stark självreglering som är till gagn för alla marknadsförare. Genom att möjliggöra för konsumenter att avstå kontakt via mobilen eller andra kanaler för marknadsföring, försäljning eller insamling visar branschen att man tar ansvar för en väl fungerande marknad. Det ger ökat förtroende för marknadsföringen bland konsumenter och motverkar ytterligare reglering och lagstiftning. Något som riskerar att inskränka förutsättningar för en effektiv marknadskommunikation. För att självreglering ska fungera krävs att alla marknadens aktörer står bakom samt att konsumenter och lagstiftare känner till att nix funktionen finns. Kännedomen om Nix, som mäts kontinuerligt, är hög men det kan alltid göras mer, speciellt bland unga.
Många känner igen dig som Sveriges Reklamombudsman. Efter 16 år har du slutat. Vad minns du bäst från den tiden?
Många, långa och spännande sittningar med Reklamombudsmannens opinionsnämnd om var gränsen går för vad som är god etik i marknadsföring och det fantastiska nätverk av självreglerings- och branschorganisationer världen över, samordnade i EASA och ICAS som Reklamombudsmannen är en del av. En värdefull och inspirerande benchmark för att göra reklam och marknadskommunikation till en effektiv, trovärdig och etiskt hållbar kraft för företagen att växa med. Lite stolt är jag också över att Reklamombudsmannen genom sitt arbete med utbildning och vägledning genom nämndens beslut åstadkommer förändringar i marknaden som inte bara ger konkurrensfördelar och långsiktigt varumärkesvärde till annonsörer, resulterat ökat konsumententförtroende, utan också motverkar ytterligare lagstiftning på området.
Och du har även varit ordförande för Sveriges Marknadsförbund. Varför brinner ditt hjärta för Förbundet?
För mig är Marknadsförbundet lika med kompetens och inspiration, till lika delar och en ovärderlig källa för marknadsförare. I en föränderlig mediemarknad och med ständig teknikutveckling behöver man kontinuerligt fylla på sitt kunskapskapital. Mitt hjärta slår för konstant lärande och som medlem i Marknadsförbundet erbjuds man professionellt kunskapsutbyte både lokalt och internationellt.
När kommer medlemmarna att kunna träffa dig? Vilket event planerar du att delta på?
Tendensdagen är ett givet event som stillar nyfikenhet, kunskapstörst och ger chans till inspirerade möten. Det vill jag inte missa!
Slutligen, när du inte jobbar; hur hämtar du ny energi?
Min favoritplats för ny input är på hästryggen. Samvaro med hästar är en totalupplevelse i kommunikation och natur, som kräver 100 procent närvaro i stunden. Perfekt för att släppa stress och få nytt fokus.