6 november 2023

5 snabba fakta med Henrik Sjödin Konsumentfakta – hur beter vi oss?

Henrik är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.

Henrik Sjödin är ekonomie doktor från Handelshögskolan, med inriktning på konsumentbeteende och marknadsföring. Sedan 2013 är han verksam som strateg och partner på Åkestam Holst NoA. Från uppdrag med företag inom vitt skilda branscher har han bred erfarenhet av insiktsarbete, och med sin forskarbakgrund är han passionerat intresserad av beteendevetenskap och användbara metoder för att förstå konsumenter. Henrik drivs av att sätta fingret på beteenden som driver verksamheter framåt och att göra komplexa samband mer begripliga, med hjälp av fakta, kunskap och pedagogik. Henrik har ett uppskattat nyhetsbrev på LinkedIn där hans ”fem snabba konsumentfakta” publiceras varje vecka.

Snabb fakta om hur vi använder vår tid, pengar och uppmärksamhet. Varsågod här kommer Henriks framgrävda konsumentfakta från vecka 45.

Aktuella siffror som ger glimtar av hur svenska folket prioriterar, agerar och konsumerar.

  1. I september hade 13,1% av Sveriges elkunder timprisavtal, en markant ökning från februari då siffran var 10,4%.
    (Källa: SCB / Energimyndigheten)
  2. 22% av allmänheten uppger att de amorterar på bostaden. I november ifjol var den siffran 30%.
    (Källa: Länsförsäkringar / Infostat)
  3. Den genomsnittliga inköpsbudgeten för Black Friday-rean är lite mer än en hundring högre än förra året, medan den uppskattade julklappsbudgeten är knappt hundra kronor lägre.
    (Källa: Konsumentkompassen Q4, Prisjakt / Kantar)
  4. De varumärken som stärkts mest, definierat som en kombination av ökad tänkbarhet och preferens, under det senaste året är E.ON, Normal, Lidl, Willys och Vattenfall. De som försvagats kraftigast är Cervera, ICA, The Body Shop, XXL Sport & Vildmark och Citygross. Båda listorna bygger på bedömningar från allmänheten mellan 15 och 65 år.
    (Källa: Xtreme Insights, via Resumé)
  5. 10% av Sveriges befolkning bor i hushåll som uppger att de inte har råd att åka på en veckas semester per år.
    (Källa: SCB)

Har du en fråga till Henrik Sjödin eller någon annan av Sveriges Marknadsförbunds rådgivare – varmt välkommen att höra av dig till info@svemarknad.se