20 februari 2023

Intervju med Christina Nerpin Randstad

Christina Nerpin, Business Unit Manager marknad och kommunikation på Randstad Sweden

Hej Christina, Varmt välkomna som medlemmar i Sveriges
Marknadsförbund! Vad ligger bakom ert beslut att bli medlemmar?

Tack, det känns väldigt roligt att få vara med och ta del av det stora utbud av aktiviteter och nätverk som Marknadsförbundet erbjuder. För oss som rekryterar inom marknad och kommunikation är det värdefullt att delta i nätverket och där lyssna in och diskutera trender på området för att kunna hjälpa företag och kandidater ännu bättre.

Vill du berätta lite kort vem du är och vilken bakgrund du har?

Min bakgrund är främst från marknadsavdelningar där jag har arbetat på internationella företag inom medtech, apotek och telecom. Jag har framförallt ansvarat för marknadskommunikationen, från upplevelsemarknadsföring och events till webb- och innehållsutveckling, men även varumärkesidentitet och grafisk profil. Min senaste marknadsroll var som på Norges största reklambyrå då jag och familjen bodde i Oslo fram till för drygt fem år sedan, innan det blev Randstad Marcom, baserad i Göteborg och nu sedan i oktober förra året baserad i både Stockholm och Göteborg. Det är bra både för mig och våra uppdragsgivare såväl som kandidater att jag har med mig egna erfarenheter från branschen in i rollen som rekryterare.

Vad är roligast i ditt jobb som affärsenhetschef på Randstad?

Att ha förmånen att få jobba med ett fantastiskt team, där alla är så kompetenta och jobbar tillsammans för att få både människor och företag att växa. Vi arbetar med rekrytering men även konsult- och interimslösningar så det finns alltid en bra möjlighet att hitta det som passar kunden. Vi har trygga anställningsvillkor för våra konsulter och vår målsättning är att de ska vilja utveckla sin karriär hos oss. Trygga villkor kommer också våra kunder tillgodo då vi har lättare att attrahera kompetens som många efterfrågar. Vi har fantastiskt intressanta kunder, allt från start ups till globala koncerner, där de alla har sina unika utmaningar och möjligheter att erbjuda våra kandidater. Att agera rådgivare och få hjälpa dem med sin kompetensförsörjning är ett stort privilegium.

Vad lockade dig att börja arbeta inom bemannings och rekryteringsbranschen och hur hamnade du på Randstad?

Det var egentligen en slump. Vi skulle flytta från Oslo till Göteborg med familjen och jag såg en annons från Randstad där de sökte en konsultchef med erfarenhet från marknadsavdelning och reklambyrå, som stämde in på mig. Det stämde sedan ännu mer när jag kom på intervjun. Randstad är en arbetsplats med underbara kollegor och att få arbeta med människor i fokus är något som jag alltid uppskattat extra mycket i tidigare roller. Det är verkligen givande att få göra skillnad för människor genom att ge stöd i karriären och möjlighet till nytt jobb. Många kandidater håller vi kontakten med under lång tid, och till slut dyker rätt tjänst upp. Att ringa och erbjuda en kandidat en ny tjänst är såklart uppskattat, men även att förklara på ett bra sätt varför någon inte fick tjänsten men kan vara aktuell för andra uppgifter är ett viktigt arbetsmoment. Likaså när du till slut landar en rekrytering eller interimslösning till kund inom en kompetens som är svår, det är värt allt!

Några roliga samarbeten ni har på gång 2023 som du kan berätta om?

Absolut! Randstad genomför flera olika arbetsmarknadsundersökningar som kartlägger de senaste arbetsmarknadstrenderna utifrån olika perspektiv. En av dessa är Randstad Employer Brand Research, som är världens största oberoende undersökning i sitt slag. Just nu håller årets resultat på att sammanställas för att kunna presenteras senare i vår. Här koras Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och vi djupdyker i vad arbetstagare värderar när de väljer arbetsgivare. 
 
Vi har också precis släppt årets Randstad Workmonitor, en undersökning som mäter gapet mellan vad arbetstagare efterfrågar jämfört med vad de upplever att de får hos sina nuvarande arbetsgivare. Här ser vi exempelvis att flexibilitet är en hygienfaktor, och att så mycket som 38 % någon gång har ”quietly quit” ett jobb, dvs. att man gör bara det som jobbet kräver och ingenting mer. Om man vill veta mer så delar vi gärna med oss av våra insikter.
 
Vidare har vi kundevent både i Stockholm och Göteborg på gång, samt härliga träffar för våra medarbetare som arbetar ute hos olika kunder. Det är roligt att nu återigen kunna ha möjlighet att träffas fysiskt, det ger extra mycket energi tillbaka.
 
Slutligen kan jag nämna att vi har ett mycket intressant traineeprogram på Randstad även inom marknad och kommunikation. Här får nyutexaminerade personer fantastiska förutsättningar att utvecklas både personligt och professionellt inom sitt funktionella kompetensområde, vilket även hjälper våra uppdragsgivare långsiktigt i deras kompetensförsörjning.

Hur gör du för att hålla dig uppdaterad inom ämnet bemanning, rekrytering och HR-världen i stort?

Jag har ju förmånen att få arbeta inom världens största HR-servicebolag och har här en omfattande tillgång till kunskap om vad som händer i stort och hur utvecklingen på området ser ut. Även om vi arbetar lokalt på svenska marknaden så är de gemensamma utmaningarna ofta globala och jag upplever ett stort stöd i att vara ett globalt företag. Vi i Sverige ligger ofta långt fram inom många områden och vi uppmärksammar löpande vår globala organisation på hur vi gör, vilket är ömsesidigt stimulerande. Vi strävar alltid efter att kombinera den senaste tekniken med insikter i de mänskliga behoven.  Personligen deltar jag i olika nätverk och är relativt aktiv på LinkedIn, både för att informera men också för att följa med i utvecklingen inom marknad och kommunikation och på HR-området. Jag följer också vad våra kollegor i branschen gör, där det finns många duktiga personer som kan ge inspiration.

Vilka trender ser du inom er bransch nu?

En trend är att många företag väljer att plocka hem inhouse-avdelningen igen, och där hjälper vi gärna till att hitta rätt kompetens. Vi pratar sedan en tid inte längre om exempelvis digitala marknadsförare, allt är digitalt nu. Vi ser en ökande efterfrågan på kompetens inom analys, e-commerce och MarTech. Vi jobbar också mer och mer med helhetslösningar i form utav hela team med spetskompetens inom till exempel kreation, analys eller produktion.

Vilka är dina bästa tre tips för att lyckas med en rekrytering?

Börja alltid med en välarbetad kravspecifikation; vad är det vi söker för kompetenser och vilka verksamhetsbehov ska tjänsten fylla. Som arbetsgivare kan du gärna bolla kravspecifikationen med rekryteraren för bästa resultat. Sedan är det viktigt att oavsett om du gör rekryteringen själv eller inte – jobba med kompetensbaserad rekrytering. Vi tittar sedan även mycket på kandidaters driv och engagemang som framgångsfaktorer och gör tester av olika slag som viktiga hjälpmedel i rekryteringarna.

Nämn 3 saker man bör ha med och 3 saker man bör undvika i ett CV?

Vi fokuserar hellre på vad man ska göra, men något du bör försöka undvika är att lista precis allt du gjort bara för sakens skull. Ett långt CV är inte nödvändigtvis det bästa. I ditt CV vill du lyfta det som visar på att du har de kompetenser som krävs för rollen du söker, välj därför bort sådant som inte visar på just det.  Tänk på att ett CV och ett personligt brev ska underlätta läsarens förståelse för att du har just den kompetens som efterfrågas, så tänk luftigt, lättläst, strukturerat och professionellt. Börja alltid med din senaste arbetsplats respektive utbildning och gå bakåt i tiden med eventuellt relevanta kopplingar till behoven för den tjänst du söker. Lyft gärna fram vad du lärt dig, vilka prestationer du gjort och vilka erfarenheter och kompetenser du byggt som är relevanta för din tilltänkta nya arbetsgivare. Se också till att ha en uppdaterad LinkedIn-profil.
 
Det är viktigt att du alltid anpassar dina budskap och din dokumentation till vad som efterfrågas för den aktuella rollen och säkerställ tidigt att dina kompetenser matchar med behoven. Lyft det viktigaste som visar varför du passar för den aktuella tjänsten.

Till sist, något speciellt du kommer ta del av i Sveriges Marknadsförbunds
utbud i närtid?

Det är så otroligt mycket spännande på agendan här framöver. Jag deltog på frukosten på Svenskt Tenn förra veckan, och denna vecka ser jag fram emot lunchföreläsningen i Göteborg där också hela vårt Göteborgs-team inom marknad och kommunikation kommer vara med. Det ska verkligen bli intressant att lyssna på JCDecaux och träffa nätverket i Göteborg.