Frågor till Clas Ohlson nominerad till Årets Varumärke 2025

Årligen delar Sveriges Marknadsförbund ut priset Årets Varumärke. Förra året vann Lindex. Jurygruppen har gått igenom alla nomineringar 2025 och utsett tre slutkandidater:
Finalister 2025: Clas Ohlson, Icebug och Naturkompaniet. Juryn korar en vinnare av dessa tre. Läs mer om kriterier och jury här. Vinnaren kommer offentliggöras på Tendensdagen 23 oktober. Vilket företag får utmärkelsen Årets Varumärke 2025?

Läs även intervju med Naturkompaniet och Icebug

4 snabba frågor till Gustav Hernebrant, Head of marketing & media Clas Ohlson

Gustav Hernebrant, Head of marketing & media Clas Ohlson

Vilken bild och vilket löfte av ert företag vill ni förmedla till era kunder, medarbetare och omvärld?

Vi vill hjälpa våra kunder att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser. När det kommer till andra intressenter som medarbetare och omvärld strävar vi efter att vara en positiv kraft i samhället, bland annat genom att vara en attraktiv, inkluderande och långsiktig arbetsgivare.

Ett starkt varumärke bygger på en stark kultur. Varför tror du kunderna gillar ert varumärke?

Vår kultur handlar mycket om att sätta kunden i första rummet och kunderna uppskattar den personliga servicen, att vi har en bra omni-kanalsupplevelse, ett relevant och inspirerande sortiment till attraktiva priser, och att vi tar ansvar för verksamheten i hela värdekedjan. Våra undersökningar visar att Clas Ohlson har mycket nöjda kunder som gärna rekommenderar företaget till andra.

Hur bygger ni teamkänslan och stoltheten på ert företag?

Nu när vi är inne i en så positiv försäljningstrend hjälper såklart framgångarna till att bygga stolthet och självförtroende. Men sedan har vi också en väldigt stark kultur som formats av en mer än 100-årig historia där vi hela tiden tagit nya steg och utvecklat bolaget. Just den kombinationen: att vara del av en lång historia samtidigt som vi hela tiden förnyar oss tror jag bidrar starkt till att bygga teamkänsla och stolthet.

Har ni någon Brand Manager/varumärkeschef hos er eller vem ansvarar för ert varumärket?

Vi har två Creative directors som jobbar med att utveckla och förfina vårt varumärkeslöfte.