Frågor till Icebug nominerad till Årets Varumärke 2025
Årligen delar Sveriges Marknadsförbund ut priset Årets Varumärke. Förra året vann Lindex. Jurygruppen har gått igenom alla nomineringar 2025 och utsett tre slutkandidater:
Finalister 2025: Clas Ohlson, Icebug och Naturkompaniet. Juryn korar en vinnare av dessa tre. Läs mer om kriterier och jury här. Vinnaren kommer offentliggöras på Tendensdagen 23 oktober. Vilket företag får utmärkelsen Årets Varumärke 2025?
Läs även intervju med Naturkompaniet och Clas Ohlson
4 snabba frågor till Marie Thomasson Head of Demand Icebug

Marie Thomasson Head of Demand Icebug, avdelningschef för Growth Engine.
Vilken bild och vilket löfte av ert företag vill ni förmedla till era kunder, medarbetare och omvärld?
Bild och verklighet är samma sak för oss. Det är viktigt för oss att vara så transparenta som möjligt och att det vi gör har ett verkligt gott syfte. Vi vill visa på ett annat sätt att bygga ett företag där “planet over profit” gäller. Vi har tre varumärkeslöften: Superior traction, built to last och business as a force for good. Icebug ska göra bra skor som får människor att vara ute mer året runt, vi ska vara en schysst arbetsplats där det finns tid för både hälsa och utveckling och vi ska använda vårt varumärke till att göra gott.
Ett starkt varumärke bygger på en stark kultur. Varför tror du kunderna gillar ert varumärke?
Människor litar på våra skor. Vi har en riktigt hög NPS och vi har en lojalitet och kärlek från våra användare som är rätt otrolig.
Jag tror även att vårt arbete med att försöka använda Icebug som ett exempel på hur företag kan vara med och driva förändring har en stor betydelse för varumärket. Vårt arbete för gammelskogen är ett tydligt exempel. Något som från början handlade om att göra “bra dubbade skor” har de senaste åren vuxit till något mycket bredare som innehåller allt från schemalagd friskvård tre timmar i veckan på betald arbetstid till kamp för miljön. Vi lägger en stor del av arbetsveckan på sådant som gynnar lokalsamhället (som våra öppna promenader för seniorer) och planeten i stort (som när vi driver på för en bättre miljöpolitik).
Hur bygger ni teamkänslan och stoltheten på ert företag?
Jag är övertygad om att mycket att stoltheten som finns bland alla medarbetare på Icebug kommer från känslan av att veta att Icebug försöker och gör bra saker. Det är något som faktiskt ofta kommer på tal. Man vet att man jobbar på ett riktigt bra ställe. Lite känslan av att ”jag kommer aldrig behöva skämmas inför mina barn för att ha jobbat här”. Sedan är en viktig del här också att vi är en platt organisation där teamen är självbestämmande och alla har en röst. Man jobbar ihop, vinner eller förlorar ihop och det är ok att testa och misslyckas.
Har ni någon Brand Manager/varumärkeschef hos er eller vem ansvarar för ert varumärke?
Vi har ingen varumärkeschef men som ansvarig för brand och demand ansvarar jag för frågor kopplat till varumärket, i nära samarbete med VD David Ekelund. Men egentligen kan man även här säga att det är ett teamarbete. Alla på Icebug bär ju på något vis ett ansvar för varumärket.