16 februari 2018

Trender & Tendenser i februari – om kreativitet, effekt och sensorik

Kreativitet går som en röd tråd genom årets första utgåva av Trender & Tendenser. Som så ofta. Men hög kreativ nivå och starka idéer är ju en så otroligt viktig faktor för framgångsrik kommunikation och produktutveckling.Microsoft Word - Dokument9
Den här gången gör vi bland annat en djupdykning tillbaka till Den Kreativa Revolutionen på 60-talet. En ny bok, skriven av Lars Falk, Kurt Lundkvist och Claes Bergkvist är på väg. Den beskriver vad som hände, varför och vilka resultat det gav. Hur riktigt bra reklam sparade pengar åt sina annonsörer.
De insikter man vann då är lika aktuella idag.
Britterna Les Binet och Peter Fields har i flera rapporter pekat på detta och varnat för effekterna av att kreativ kommunikation får allt snävare möjligheter att fungera. I november 2016 publicerade Trender & Tendenser deras larmrapport.
Kantar Millward Brown påminner i sin senaste internationella rapport, AdReaction, om hur viktigt det är med starka idéer som grund för kommunikationen och att de integreras över alla gränser. Mellan plattformar och mellan intressentgrupper. Men också att de anpassas till sina olika plattformar. Resultaten är tydliga.
Ett bra exempel på  en stark idé, kreativitet och integration över alla plattformar och till alla intressenter är KLM:s kampanj för att stärka sin position som Amsterdam-expert och bästa flygbolag för att resa till staden. De tog de  hjälp av ett par skor. Något som gav en ROI över 600 procent. Hur gick det till? Emmilie Johansson som är marknadschef Norden på Air France KLM och Pool berättar hur de gjorde.
Sensorik är ett kraftfullt verktyg för kreativa produktutvecklare och marknadsförare.
Våra val styrs av våra känslor och de påverkas av alla våra sinnen.
Vi äter också med våra ögon och öron. Och väljer bil med öron och näsa.
Karin Wendin är professor i mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan Kristianstad samt ordförande i den ideella föreningen SSN, Sveriges Sensoriska Nätverk. Hon beskriver hur sensorik fungerar och används inom produktutveckling och marknadsföring.
Rickard Berthold, digital lead på Svenska McDonald’s, beskrev exempelvis på Varumärkesdagen, hur Svenska McDonald’s arbetat fram spellistor på Spotify som bidrar till att deras gäster stannar längre och försäljningen ökar.
Johan Swahn började sin bana som tävlande kock, men är idag doktor inom sensorisk marknadsföring, konsult och creative director. Han beskriver en rad exempel på hur våra sinnen påverkar hur vi upplever hur maten smakar. Och visar exempel på spännande produktutveckling med sensoriken som verktyg.
HSB vann årets Signum-pris. De beskriver hur de arbetar för att alla 28 regionala HSB-föreningar skall förenas under det gemensamma varumärket.
Dessutom svarar Catarina Falkenhav, kommunikationschef på Kungliga Operan, på 20 frågor om sitt jobb, sitt varumärke och sig själv. Bland annat beskriver hon hur dagens teknik ger möjlighet att nå en bredare publik.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.
Carin Fredlund