Trender & Tendenser:

Tidigare utgåvor

Innehållsförteckning för Trender & Tendenser, nummer för nummer.

(Senaste utgåvan längst upp. För tidigare utgåvor, scrolla neråt)

Trender & Tendenser nummer 8, 2017. OktoberMicrosoft Word - Dokument2

När den svagaste länken brister Hur man än anstränger sig, kan det bli fel någon gång. Om underleverantörer gör för många fel är det ändå ditt varumärke som blir lidande. Anders Parment, ekonomie konomie doktor och forskare vid Stockholm Business School och Magnus Söderlund, ekonomie doktor och professor på Handelshögskolan i Stockholm talar om risker med outsourcing och om service recovery.

Värdeorden vägleder SJ:s kundservice. SJ är ett av de företag idag som får utstå mycket kritik och klagomål. Inte minst för brister hos Trafikverket. Joel Ragnarsson, kundombudsman på SJ berättar hur de arbetar med SJ:s varumärkes värdeord i fokus, även när det gäller klagomål.

Spendrups gruvliga revansch. Spendrups visar att även en liten aktör kan bli stor. Med hjälp av mod, hårt arbete, skickliga rådgivare och lite tur. En gigantisk konkurrent som klantar till det är inte heller helt fel. Ulf Spendrup berättar hur Spendrups gått från ett krisande Grängesbergs Bryggeri till marknadsledare på öl, vin och vatten.

Lekfulla Loka leder. Med glimten i ögat har Loka blivit favorit. Både bland vattendrickare och de som vill ha ett alternativ till läsk. För att inte tala om på Facebook! Vichy Noveau, som öppnade slussarna för buteljerat vatten på 80-talet överrumplades av konkurrensen och överlevde inte. Anna-Stina Hallberg, som är marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups, berättar hur man arbetar med Loka-varumärket.

Det alkoholfria utbudet växer. Smaksatt vatten, funktionella drycker, alkoholfri öl och bubblande vatten. Valmöjligheterna blir bara fler och fler för den som av den eller annan anledning inte vill dricka alkohol. Johan Kaij, senior advisor på Marketing Clinic, diskuterar utvecklingen bland alkoholfria drycker.

Innovation i fokus för Löfbergs. Alla medarbetare uppmuntras att ta del i Löfbergs innovationsarbete. Varje idé beaktas. Leif Sjöblom, Löfbergs country manager OoH Finland, berättar att man nästan inte ser några gränser för kaffets möjligheter och berättar hur man jobbar med innovation.

20 frågor till Marianne Östlund – som gärna vill att uppdragen är komplicerade. Marianne Östlund, kommunikationsstrateg och pr-konsult på Effektiva Media svarar på frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.

Årets Marknadsföringsbok: Bang for the Buck. Speciellt för Trender & Trendensers läsare har Erik Modig, satt samman valda delar av sin bok, som belönats med utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2017.

Trender & Tendenser nummer 7, 2017. SeptemberMicrosoft Word - Dokument10

Sveriges Starkaste varumärken 2017: Överraskningar och besvikelser. För femtonde gången presenterade Evimetrix Swedish Brand Awards. Några varumärken har imponerande snabbt klättrat på listan över landets starkaste. Men några har tappat mark, nästan lika fort.

Gekås: lågprisladan som blev semestermål. Gekås i Ullared är Sveriges starkaste varumärke 2017. Det lär också vara världens största varuhus och en större turistmagnet för svenskar än Gran Canaria. Hur har de lyckats med det? Jan Wallgren, Gekås koncernchef berättar mer.

Den pedagogiska bilbranschen. Sällan är betydelsen av ett starkt varumärkes tydligare än i bilbranschen. Inte heller vad som är skillnaden mellan stark och känd. Drygt 30 års bilstatistik visar dessutom svart på vitt vad som händer märken som inte vårdar sina varumärken och de som förstår att satsa i tuffa tider.

Att byta namn kan vara riskabelt. Två av våra starkaste varumärken, Statoil och Fritidsresor, har nyligen bytt namn. I Evimetrix mätning av Sveriges starkaste varumärken går de åt olika håll. Det finns tydliga skäl till det.

20 frågor till Niclas Fröberg, som vet att passion lönar sig. Niclas Fröberg,  grundare och ordförande i Tre Kronor Media berättar om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.

Århundradets tuffaste match. Det är inte e-handeln, som blir dagligvaruhandelns största utmaning i den närmaste framtiden. Det är restaurangerna. Det är en av de trender man kan utläsa ur den stora DLF-undersökningen Måltidsvanor och Köpbeteenden.

Sodexo gläds åt lunchtrenden. När restaurangbranschen blir en tuffare konkurrent till dagligvaruhandeln och fler äter sin lunch ute, ökar också intresset för lunchsubventioner.

Låt tankarna flyga! Johnny Sundin, trendspanare, moderator och föreläsare med fokus på kreativitet och framtid pekar på nyttan av att samla tankarna tillsammans i crowd thinking. Han berättar om flera ”fascinationsexempel” som ska trigga idérikedomen.

Stendahls vill driva förändring. Stendahls är Sveriges äldsta byrå, men har blicken riktad framåt, mot förändring och utveckling. Deras ambition är att hjälpa sina kunder att förändra sig själva och driva sina branscher framåt.

Vad krävs av framtidens byrå? Bohmans Nätverk har inlett en undersökning för att ta reda på hur kommunikationsbyråerna påverkas av utvecklingen i marknadsorganisationerna?

Trender & Tendenser nummer 6, 2017. AugustiMicrosoft Word - Dokument5

”Ännu brinner lägereldarna”. Niclas Fröberg, grundare och ordförande i Tre Kronor Media påminner om att den viktigaste frågan alltid är ”Varför kommunicerar vi? Vad är syftet? Man ska pröva nya vägar, men inte ändra för mycket. Det ger för stora affärsrisker.

Du har inte kontrollen! Företagen tror de har bestämmanderätten över sina varumärken. Konsumenterna tror de gör fria val. Men de har fel, båda grupperna. Katarina Graffman, filosofie doktor i antropologi, och Jacob Östberg, professor i reklam och pr, skriver just nu på en bok om konsumtionskulturen. De river både Maslows behovstrappa och konsumenternas tro på en fri vilja.

Varumärket som god samhällskraft Varumärket är en extrem möjlighet att göra skillnad på riktigt, menar Ylva Nestmark, creative director på Stendahls. Hon beskriver hur man kan arbeta för att inte bara sälja sina varor och tjänster, utan också bidra till en bättre värld.

Erfarenhet är inget handikapp Är ”ung och hungrig” verkligen så viktigt vid rekrytering? Eller kan ”erfaren och snabb” ha sina förtjänster? Och är verkligen millennier alltid mer intressanta än seniorer? John Mellkvist, Head of Future and Strategy på Mindmakers PR, talar om ålderismens faror för kommunikationsbranschen. Erik Haglöf och Ebba Hultkvist Strange på Bohmans Nätverk, beskriver hur de försöker motverka åldersdiskrimineringen vid rekryteringar.

20 Frågor till Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter, som berättar om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.

Entreprenören: Trolle Rhodin får själv kratta manegen. Som cirkusdirektör av fjärde generationen skall Trolle Rhodin ta Cirkus Brazil Jack in i modern tid. Det kräver både känsla för tradition och nytänkande.

Facit från Cannes: Rörligt allt viktigare för effektiviteten. I år har sociala medier inte varit i fokus på samma sätt som tidigare, men film spelar allt större roll för effekt. Det visar facit från årets Cannes Lions och kategorin, Creative Effectiveness.

Trender & Tendenser nummer 5, 2017. Juni.Microsoft Word - Dokument2

Skapa bilder som blir bestående! En stor, internationell studie från Kantar Millward Brown bevisar ännu en gång betydelsen av högkreativ reklam som väcker känslor och skapar bilder som etsar sig fast i människornas hjärnor. Både för att påverka försäljning på kort och lång sikt.

Varumärkesresan, etapp två: Dags för damernas. Underklädesmärket Allvar tar nu nästa steg, lanserar damunderkläder och förbereder etablering i Berlin.

Åkestam Holsts värderingar styr rättÅkestam Holst är landets mest jämställda byrå, dessutom bästa byrå i årets Guldäggstävling. Förra året var dessutom första gången man gick över 100 miljoner kronor i byråintäkt. Vi tittar närmare på byråns värderingar och syn på reklam, samt talar om ledarskap om mångfald med byråns vd, Petronella Panérus, enda svensk på AdAges prestigefyllda lista ”Women to watch 2017”.

20 frågor till Malin Otterström Heljeberg, pr- och kommunikationschef på JC Decaux, som berättar om sig själv, sitt jobb och varumärke.

Det är dags att gå vidare nu! Christina Knight diskuterar femvertising och tycker att det finns en gräns för hur mycket reklam det behövs som ältar kvinnors dåliga självkänsla. Det är dags att göra mer uppmuntrande, stärkande reklam. För att inte tala om humvertising – human advertising.

Den högsäsong nu kommer Sveriges mest expansiva och intressanta exportindustri är turismen. En exportnäring som är unik på så sätt att både produktion och konsumtion sker i landet. Dessutom är det den ända exportindustri som genererar momsintäkter till landet. Tillväxtverket har just offentliggjort ny, imponerande statistik över besöksnäringens utveckling och Visit Sweden marknadsför landet genom att lägga ut det på Airbnb.

Trender & Tendenser nummer 4, maj 2017Microsoft Word - Omslag december 2016.docx

Så lycka man med digital reklam. Kantar Millward Brown har undersökt vad som utmärker de reklamfilmer som fungerat bäst på nätet. Resultatet från ”Nordic Digital Video Advertising Award 2017” presenteras av företaget svenske vd, Björn Södering.

Lär av Bregott! I över 20 pr har Bregottfabriken fungerat lika bra i print, tv och nu digitalt. Bregottfabriken är den svenska, digitala reklam som fungerar bäst.

DDB – med rötterna i den kreativa myllan. DDB Stockholm är DDB-nätets fjärde svenska byråkonstellation. Och deras kreativa utveckling har varit mycket positiv under senare år och de ligger i topp i när det gäller kreativa priser. Nu är det dags för nästa steg, i och med att de startar Nord DDB. Stockholms-byråns ledare, Tove Langseth och Jacob Sandström, samt DDB Nords ledare, Niclas Melin och Andreas Dahlqvist berättar om byråns kreativa rötter och framtida ambitioner.

IKEA möblerade om i reklamstrategierna. Patrik Nygren-Bonnier, marknadschef på IKEA Sverige och Kjell Månsson, kundansvarig på Åkestam Holst, berättar hur man resonerat när man gått från att jobba vertikalt till horisontellt, med varumärket i fokus på konceptet ”Där livet händer”.

20 frågor till Allireza Aromäki Ghahremani, commercial director på Sodexo BRS, som berättar om sig själv, sitt jobb och varumärke.

Kreativt ledarskap: Cogs.creative coachar internt. Anna Romson och Magnus Engström driver Cogs. creative. Tillsammans med några andra mycket erfarna kreatörer, arbetar de med att coacha företagens inhousebyråer, för att de ska utvecklas maximalt.

Slarva inte med mål och uppföljning! Linda Lundin och Linda Palmgren på United Influencers beskriver hur man skall formulera mål för influencer marketing och hur man ska följa upp och mäta resultat.

 

 

Trender & Tendenser nummer 3, april 2017Microsoft Word - Omslag december 2016.docx

Vet man vart man ska är det lättare att hitta. Nära hälften av företagen sätter inte upp mål för sitt marknadsföringsarbete. Det är inte lätt att hitta rätt då! Men många av dem som har några mål alls, fokuserar på erinran. Trots att det inte säger något om ifall reklamen fungerat eller ej. En intervju med ekonomie doktor Niklas Bondesson, som förklarar vad som är viktigt att uppnå. Egentligen.

Vad mäter man då, och varför? Niklas Bondesson och professor Sara Rosengren har studerat vad svenska marknadschefer helst mäter, och hur det skiljer sig från internationella kolleger. Och vad det spelar för roll.

Reklam kan förändra – mer än vid tror. Nina Åkestam, doktorand på Handelshögskolan i Stocholm forskar om vad som händer när kreativ kommunikation bryter mot sociala normer och stereotyper. Hon förklarar vad hon och andra forskare kommit fram till.

20 frågor till Malin Forkman, chef för kommunikationsutveckling på Systembolaget, berättar om sig själv, sitt jobb och varumärke.

Hitta rätt i sociala medier. Hur ska man egentligen använda sociala medier. Emma Blom, vd på Social Industries, och Phil Nottingam, strategisk expert på online-video på brittiska Wistla, ger goda råd.

Delicado fikar efter vänner i sociala medier. När Delicato såg över sin varumärkesstrategi ökade deras fokus på sociala medier. Företagets vd, Jörgen Bergqvist, och Anna Olivemark, social director på DDB Stockholm, berättar hur man resonerat.

Man måste våga vara lite busig! Livrustkammaren är Sveriges äldsta museum. Men sinnet är ungt. För dem är deras egna sociala plattformar ett viktigt komplement till annan marknadsföring.

Kreativt ledarskap: På Gullers är mentorskap receptet. Gullers Grupp beskriver hur de utvecklar både medarbetare och företag, med hjälp av mentorskap. Alla medarbetare, från reception till vd, har sina mentorer.

 

 

Trender & Tendenser nummer 2, mars 2017Microsoft Word - Omslag december 2016.docx

Vad är en bra byrå? Pia Grahn, vd på Regi, beskriver vilka egenskaper som utmärker de kommunikationsbyråer som fått högst betyg i branschmätningen Årets Byrå.

King på tronen i Årets Byrå. Reklambyrån King är inte bara landets mest lönsamma byrå och den enda som finns med i Guniess Rekordbok. Det är också den byrå som vinner kategorin ”Byråer med mer än 50 miljoner i byråintäkt”. Byråns vd, Sunit Mehrotra berättar om byråns kultur, hur man arbetar och hur man ser på sin uppgift och på reklam. Alltsammans illustrerat med 19 av byråns reklam- och casefilmer.

Att det ska vara så svårt att välja byrå! Byråvalskonsulten Gunilla Bergh beskriver hur kraven på kommunikationsbyråerna förändrats och ger goda råd om vad man ska tänka på för att hitta rätt byråpartner.

20 frågor till Alexandra Kindblom, vd på Intellecta Corporate, som berättar om sig själv, sitt jobb och varumärke.

Varumärkesresan – första stegen. Niklas Gilmark berättar om hur han, tillsammans med designern Stefan Söderberg, startade varumärket Allvar, underkläder tillverkade av cellulosa från ångermanländska furor. Hur man arbetat med design, produkt- och sortimentsfilosofi, distribution med mer. Vi kommer att följa Allvars resa vidare. Förhoppningsvis till ett framgångsrikt varumärke. Men vi följer med, även om det går åt skogen.

Det här är ”Labbet”. Niklas Gilmark och Allvar tar sina första steg inom ramarna för affärsutvecklingsprogrammet vid inkubatorn SSE Business Lab på Handelshögskolan i Stockholm. Berfin Mert berättar om hur man jobbar på labbet.

Så får man störst nytta av influencers. Linda Palmgren på United Influencers AB förklarar när och hur man kan ha nytta av influencer marketing och vad man i så fall ska tänka på.

 

Trender & Tendenser nummer 1, februari 2017Microsoft Word - Omslag december 2016.docx

Hur blåser vindarna? Samtal med trendanalytikerna på Sprillo om omvärldsbevakning och trendanalys. Och exempel på vart trendvindarna blåser.

Stark, starkare, Pippi Pippi Långstrump fick Signum-priset som starkt och välvårdat varumärke. Malin Billing och Olle Nyman, berättar hur de förvaltar och vårdar sin mormors, Astrid Lindgren, varumärke.

Att växa utan att tappa sina rötter. Årets Byrå-mätningen jämför för första gången byråer med mer än 100 miljoner kronor i byråintäkt. Två av de nominerade i kategorin är Forsman & Bodenfors och Gullers Grupp, som båda startade som små helsvenska, ägarledda byråer. Vad var deras recept för att växa?

20 frågor till Florence Cardell, marknads- och försäljningschef på Yasuragi, som berättar om sig själv, sitt jobb och varumärke.

Nu ska SJ upp på spåret igen. Johan Porat, varumärkesansvarig på SJ berättar om hur de arbetat för att utveckla sin varumärkesplattform. Hur de jobbat internt och hur de nu ska gå vidare.

När ett starkt varumärke måste byta namn. Statoil var den svenska bensinmarknadens starkaste varumärke. Men sedan kedjan sålts, var det nödvändigt att byta namn. Hur resonerade Circle K i det arbetet?

2016

Trender & Tendenser nummer 4, december 2016Microsoft Word - Omslag december 2016.docx

Vad får oss att köpa? Och att betala mer? Dan Landin, strategiansvarig på Evidence Strategy förklarar vad som får konsumenter att välja en produkt och vad som driver volym -och prispremium.

Så fick SAS luft under vingarna igen. Analys av SAS väg från konkursfärdig till ”vinstskräll” och hur varumärkesarbetet sett ut på resan.

Fritte vinkade farväl. Historien om Sveriges starkaste resevarumärke som vänder ryggen åt det gamla, eftersom tyska ägaren TUI vill samla varumärken under ett.

Ving flyger vidare. Varför Thomas Cook Group låter sina olika varumärken leva vidare sida vid sida.

20 frågor till Carina Herly marknadschef på Taxi Stockholm, som berättar om sig själv, sitt jobb och varumärke.

Cause Marketing är inte CSR.  En diskussion med Christina Cheng på Sprillo och Emil Didriksson på Tango Brand Alliance om företagens samhällsansvar och skillnaden mellan csr, cso och cause marketing.

Stockholms Stadsmission, konkret och nära csr. Marika Hjelm Siegwald, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission berättar hur de arbetar och vilka resultat det ger.

Hur förräntas ditt reklamkapital? Professorerna Sara Rosengren och Micael Dahlén på Handelshögskolan i Stockholm har myntat begreppet reklamkapital och förklarar vad det är och hur man får det att växa.

Kapitalförvaltning eller förstöring? Fyra exempel på varumärken som förstått, respektive inte förstått, att vårda sitt reklamkapital.

 

 

Trender & Tendenser nummer 3, november 2016Microsoft Word - Dokument3

Så mycket bortkastad tid. Mindre än fem procent av marknadsavdelningens jobb är kreativt eller rör kreativitet. Resten är ren administration. Peter Lundberg och Kaj Johansson på Kapero berättar hur läget ser ut idag, vilka som är de vanligaste felen man gör. Och hur man kan ändra på det.

Se helheten! Forskaren Niklas Modig, från Handelshögskolan i Stockholm beskriver effektivisera sin organisation, med exempel från både ADHD-vården i Skåne och detaljhandelskedjan Zara. Artikeln illustreras med Niklas Modigs TED-Talk om effektiviseringsresan på Skånes Universitetssjukhus.

20 frågor till Alf Brydolf-Berg, vd på Evimetrix, svarar på frågor om sig, sitt jobb och varumärke.

Influencers – levande massmedier.

samt

Sociala medier bör jämföras med alla andra.  Hur fungerar det egentligen med influencer marketing? Är det bara smygreklam. Regeringen har tillsatt en utredning om dold reklam, bland annat med utgångspunkt i sociala medier. Branschaktörer deltog i en hearing i riksdagen och i en intervju i Trender & Tendenser.

Marknadschefen blir alltmer central.  Bohmans Nätverk presenterar sin rapport ”Framtidens marknadsorganisation”.

AD blev marknadschef, blev vd. Smart! Intervju med Smarteyes vd, Thomas Kusoffsky, som genom sin bakgrund ser helheten i varumärkesarbetet.

Hotet mot effektiv kreativitet. I samband med brittiska Effectiveness Week beskriver Peter Field och Les Binet hur möjligheterna för kreativ effektivitet begränsas på grund av ökad kortsiktighet och strypta budgeter. Och vad man borde göra åt det.

Lär av John Lewis! Brittiska varuhuskedjan John Lewis har vunnit otaliga priser för kreativ och effektiv reklam. Och ökat sin vinst. Deras ROI på reklamen är 8:1. Deras 10 goda råd borde alla läsa.

 

Trender & Tendenser nummer 2, oktober 2016Microsoft Word - Dokument2

Styrelser behöver marknadsförare. Intervju med Ingela Stensson på United Minds om undersökningen om hur svenska marknads- och informationschefer ser på sin roll, ansvar och inflytande i företagen, samt vilka frågor som ökar i vikt i deras organisationer.

Varumärket viktigast av allt. Ekonomie doktor Frans Melin och doktoranden Johan Gromark förklarar varför varumärkesorienterade företag har dubbelt så hög lönsamhet som andra.

Sex sanningar om varumärkesorientering. De viktigaste rönen från forskningsrapporten Brand Orientation Index.

Nya matvanor ger nya inköpsvanor.  Bo Ekström på Movement Consulting beskriver fyra huvudfaktorer som påverkar våra inköps- och matvanor och vad det betyder för detaljhandel och restaurangbranschen.

Mentorskap för bådas utveckling. Eva Westberg-Hydén är chef för marknadsprogram på Europanivå i Hitatchi Data Systems. Hon är också mentor för Åsa Öhman, pr-ansvarig på Swedavia. De berättar om hur de samarbetar som mentor och adept och vad det ger dem.

20 frågor till Jenny Reithner, country manager för Santa Maria i Sverige. Hon berättar om sig själv, sitt jobb och varumärke.

Något är på gång i apoteksbranschen. När Evimetrix delade ut Swedish Brand Awards 2016, kunde man se en hel del förändringar just inom apotekssektorn. Vi tittar närmare på utvecklingen i branschen, med ökad konkurrens och branschglidning – på gott och ont.

Hjärtat pumpar på. En analys av Apotek Hjärtat som tagit över från Apoteket AB, som starkaste apoteksvarumärke.

Apoteket håller sig till sitt gamla recept. Hur jobbar Apoteket AB i den nya konkurrensen?

Apoteas kunder är nöjdare än de flesta. Apotea klättrar näst snabbast av alla varumärken i Evimetrix mätningar. Bolagets vd, Pär Svärdson berättar hur de arbetar med sitt varumärke.

Varumärkesstyrka byggs på lång sikt. Britterna Les Binet och Peter Field har studerat 30 års bidrag i Advertising Effectiveness Awards och förklarar varför det är så viktigt att jobba långsiktigt med varumärket och vad som skiljer kortsiktiga framgångar från långsiktiga.

 

Trender & Tendenser nummer 1, september 2016Microsoft Word - Omslag september 2016.docx

Digtialt – himmel eller helvete. Intervju med Fredrik Hallberg communications planning director på MEC Global om tro, övertro och fakta om digitala medier.

Pepsi och P&G lärde sig läxan. Pepsico och Procter & Gamble satsade för mycket på digitalt och för lite på traditionellt. Analys av effekterna av detta.

Stora summor rakt i sjönBrittiska Lumen gjorde världens första undersökning över hur nätanvändare interagerar med digitala annonser. Och fann bland annat att brittiska annonsörer kastat bort 7,2 miljarder kronor. Undersökningen presenteras och kommenteras.

20 frågor till Thomas Brüh. Visit Swedens vd svarar på frågor om sig själv, sitt jobb och varumärke.

Kändis är inte självklart stark. Ekonomie doktor Mats Urde diskuterar skillnaderna mellan ett starkt varumärke och ett känt, samt riskerna med degenerering av varumärket.

Det juridiska varumärket är bara början. Advokaten Daniel Tornberg, MarLaw, talar om juridiken kring varumärken.

Tetra Pak vakar ständigt över sitt varumärke. När Tetra Pak insåg att varumärket höll på att bli generiskt inleddes ett långsiktigt och hårt arbete för att skydda och stärka sitt varumärke. Vi beskriver hur det arbetet ser ut.

Är Jeep på väg ner i diket igen? Jeeps varumärke var så degenererat att det inte ens gick att registrera i Sverige, förrän efter åtta års intensivt arbete. Men de nya ägarna verkar ha glömt detta och allt oftare dyker ”jeep” upp som en generisk beskrivning på en fyrhjulsdriven bil. Analys av vad som är på väg att hända.

Så blir kreativiteten mest effektiv. Rapport från senaste Cannes Lions och vad som särskiljer de bidrag som belönats med Creative Effectiveness-lejon.