19 december 2017

Trender & Tendenser december – om framtid, emotionell kommunikation och passion

Det är ingen nyhet att emotionell kommunikation är mest effektivt för dem som vill bygga långsiktigt starka och lönsamma varumärken.  Ändå behöver det ständigt upprepas.Microsoft Word - Dokument6
Det var därför extra glädjande att ekonomipriset till Alfred Nobels minne i år, ännu en gång, går till en beteendeekonom; Richard H Thaler som följer i Daniel Kahnemans fotspår.
Kahnemans insikter har, ända sedan han fick priset 2002, haft stor betydelse för forskare och praktiker inom hela kommunikationsbranschen.
Det har man inte minst kunnat märka i flera artiklar och intervjuer i Trender & Tendenser, under de 18 månader som tidningen kommit ut.
Brittiska System 1 Group, som arbetar med beteendeekonomi, introducerade i våras uttrycket ”Fluent Device”, som ett samlat begrepp för verktyg/budbärare som kan skapa snabba associationer  (det psykologiska uttrycket fluency).  Exempelvis slogans och figurer som omedelbart kommunicerar en positiv bild av varumärket hos konsumenter.
De hade en hypotes om att dessa Fluent Devices skulle kunna bidra ytterligare till effekterna av långsiktig marknadskommunikation. För att testa sin hypotes har de studerat bidragen från Advertising Effectiveness Awards sedan 1992 i IPA:s stora arkiv (inte ölet utan brittiska motsvarigheten till svenska Komm). Deras mycket intressanta resultat redovisas i decembernumret av Trender & Tendenser.
Undersöknings- och analysföretaget Kantar MillwardBrown berättar vad de väntar sig av 2018. Storytelling och samarbeten är några nyckelord i deras spaningar.
Känslor är lite av en röd tråd i Trender & Tendenser denna gång. Passion och emotion spelar större roll för alla organisationer och varumärken, än man kanske anar. Ett passionerat ledarskap kan tända och elda på medarbetarna och bidra till att organisationen kan försätta berg och åstadkomma nästan vilka storverk som helst.  Linda Hammarstrand berättar om det, och hur man uppnår detta. Hon är rådgivare  inom företags- och ledarskapskultur och driver idag Culture Academy. Tidigare har hon arbetat i många år som bland annat intern kommunikationsdirektör på Stena och Director of Passion på Clarion Hotels.
Emotionell kommunikation, transparens och engagemang är lika viktigt för alla företag, även inom B2B.
Essity (som tidigare var SCA Hygien) berättar hur de fokuserat mer på sina mjuka värden i sin kommunikation – både internt och extern.  Men också om hur the Internet of Things, underlättar för deras kunder.
Intrum, som är den nya inkassogiganten efter sammanslagningen av Intrum Justitia och Lindorff har gjort ett stort och spännande varumärkesarbete, för att skapa ett, tydligt varumärke av två tidigare, arga konkurrenter.
Och AEG, ett tämligen anonymt vitvarumärke inom premiumsegmentet valde radikala och djärva grepp för att bli tydligare och stärka sin position. Deras mod betalade sig mycket väl. Både när det gäller försäljning, marknadsandelar och 100-wattare.
Dessutom svarar Arvid Axland, grundare av Pool, på 20 frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.
Detta är årets sista utgåva av Trender & Tendenser. Vi är väldigt glada för den positiva respons och feedback vi fått under året!
Tips och uppslag på intressanta marknadsföringsexempel, skickliga yrkespersoner och spännande forskning inom varumärkesområdet är förstås hjärtligt välkommet även i fortsättningen.
Nu blir det jullov och tidningen kommer med sitt nästa nummer den 15 februari.
Ha en riktigt skön jul och ett gott nytt år!

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.
Carin Fredlund