2 juli 2018

Trender & Tendenser – om storytelling, starka varumärkens värde och hemligheten bakom

Värdet av starka varumärken är ett återkommande tema i Trender & Tendenser. I detta nummer blir det extra tydligt. I reda pengar. Microsoft Word - Dokument11
Vi tittar bland annat på resultat, trender och tips från årets upplaga av den globala varumärkesundersökningen BrandZ 100. Den visar på en rekordartad värdeökning för världens 100 starkaste varumärken. De växer betydligt mer aktieindex på S&P 500. De varumärken som står ut speciellt som annorlunda och innovativa, ökar dubbelt så mycket som S&P 500. Årets mätning visar att värdestegringen har varit rekordartad. Vad det beror på, kategoriöverskri-dande trender och några tips på hur man ska agera för att öka sitt varumärkes värde tar vi upp i detta nummer.
BrandZ 100 påminner också om betydelsen av stark, kreativ kommunikation.
Ett faktum, som tydliggörs av de senaste 17 åren aktieutveckling för varumärken som vunnit Grand Prix eller Guldlejon i Cannes Lions. De är 4,5 gånger starkare än S&P 500.

MaryLee Copeland, är Sveriges främsta expert på Storytelling med 30 års erfarenhet av filmproduktion och storytelling, i Sverige och internationellt. Nästa vecka står hon på scenen vid Cannes Lions för att dela med sig av sina kunskaper, både i ett seminarium och i två utbildningsprogram.

Men först berättar hon i Juni-numret av Trender & Tendenser om den dynamiska, ständigt pågående process som är storytelling.

Klarna är ett varumärke, som gått från finstilta faktureringstjänster för B2B till det enklaste och bekvämaste verktyget för e-handel och en av Europas största banker. David Sandström, som är marknadsansvarig på Klarna berättar hur det har gått till och varför han vill lägga så mycket av kommunikationskompentensen som möjligt inhouse.

En betydligt mindre och nästan okänd aktör är, en a-kassa för småföretagaren. Men nu ska de kliva ut ur anonymitetens dunkel och förklara varför även småföretagare bör ha en försäkring för tuffare tider. SMÅA:s kommunika-tionsansvariga Eva Adeen berättar hur de resonerar.

BrandZ 100 gör varje år en global mätning av världens 100 mest värdefulla varumärken. Årets mätning visar att värdestegringen har varit rekordartad. Vad det beror på, kategoriöverskri-dande trender och några tips på hur man ska agera för att öka sitt varumärkes värde tar vi upp i detta nummer.

Dessutom svarar Michael Grimborg, koncernmarknadschef på Synsam Group, på 20 frågor om sig, sitt varumärke och sitt jobb.

Det är några av de ämnen i Juni-utgåvan av Trender & Tendenser, som dessutom är vårterminens sista.

Vi är tillbaka i augusti.

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.