Varumärkesägares och marknadsförares värld är i ständig förändring. Det märks inte minst inom den snabbrörliga konsumentsektorn.
För dagligvarukedjorna är det dock inte e-handeln, utan restaurangbranschen som bjuder den tuffaste konkurrensen.
För dagligvaruleverantörerna är det många gånger handeln själv. Utvecklingen av handelns egna varumärken går snabbt och ökningen har varit 50 procent under de senaste tio åren.
För varumärkesleverantörerna blir innovation allt viktigare. Men den måste bygga på verklig kunskap om konsumenterna och insikt i deras vardag.
I denna utgåva av Trender & Tendenser tittar vi närmare både på handelns utveckling, synen på EMV genom tiderna och på hur leverantörsvarumärkena kan agera för att stärka sina positioner.
Bland annat beskriver Bo Ekström på Marketing Clinic hur innovation med verklig konsumentempati kan skapa långsiktig framgång för FMCG.
Även för arbetsgivarvarumärkena förändras världen. Det visar bland annat Universums senaste studentundersökning. Hieronymus Rony Lutz på Universum är en av medförfattarna till Årets Marknadsföringsbo ”Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken”. Han delar med sig av kunskap och goda råd för arbetsgivare som vill bygga starka varumärken för framtidens medarbetare.
Något som däremot aldrig förändras är Västerbottensosten. Den är och förblir sig lik, från den dag då den skapades. Av ett misstag. Maria Forsner, som är varumärkeschef för Västerbottensost berättar hur de arbetar och vårdar varumärket troget historien och lyhörd inför framtiden.
Dessutom svarar Rodrigo Pozo Graviz på 20 frågor om sig själv, sitt arbete och sitt varumärke.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.