10 mars 2018

Trender & Tendenser mars – om bra samarbeten, inhouse och NetOnNets val

Varför fungerar vissa samarbeten mellan marknadschefen och dennes kommunikationsbyråer så bra? Företagens varumärken stärks, försäljningskurvorna stiger och deras väggarna pryds dessutom med reklampriser. Microsoft Word - Omslag TT mars 2018.docx
En del av svaren på frågan presenteras av analysföretaget Regi en gång per år, i rapporten ”Årets Byrå”. Där är det marknadscheferna som betygsätter sina byråer och samarbetet med dem.
Nyligen presenterades ”Årets Byrå 2018” med statistik över vad byråerna behöver förbättra, vilka kriterier som spelar störst roll när man väljer byrå. Liksom när man vill byta byrå. I Trender & Tendensers marsutgåva tar vi bland annat del av en del av de fakta som ”Årets Byrå 2018” redovisade. Både från rapporten och från det seminarium som hölls i anslutning till att rapporten presenterades. Bland annat de diskussioner som fördes med fyra marknadschefer på scenen.
Men det finns inga undersökningar på vad byråerna tycker om sina kunders sätt att jobba och hur det skulle kunna bli bättre. Om byråerna får de förutsättningar de behöver för att göra bästa tänkbara jobb. En sådan undersökning skulle inte bara vara intressant, utan säkert också nyttig för många företag. Trender & Tendenser ger dock några tips på hur marknadschefer skulle kunna jobba, för att ha chans att bli nominerade till ”Årets Kund”.
Årets Byrå visar också att intresset för inhouse ökar. Synen på hur det ska göras, vilka delar som ska skötas internt och hur, varierar. Ett företag som kommit mycket långt i utvecklingen av sin inhousebyrå är Tele2. Företagets kommunikations- och marknadsdirektör, Åse Holmberg, och Tele2 Inhouse chef, Cecilia Steenberg Forsberg, berättar i detta nummer hur de resonerar och hur de bygger sin verksamhet.
Vi möter också BerntzonBylund, som utsågs till ”Årets Byrå 2018” i sin kategori. Joachim Berntzon beskriver hur de jobbar och ser på sitt uppdrag.
För några år sedan var Siba och NetOnNet konkurrenter. Sibas ägare, familjen Bengtsson, köpte ut NetOnNet från börsen och drev under en period två kedjor med olika profiler inom hemelektronik. 2016 togs beslutet att satsa på ett varumärke, för att stå stark inför framtiden. Varför man valde NetOnNet och hur man arbetat med att konvertera Siba till NetOnNet och jobbar vidare framåt, berättar NetOnNets marknadschef Ulrika Sothell och pr- och kommunikationschef Nora Ay mer om.
 
Dessutom svarar Rune Nordström, vice vd och grundare på Nowa Kommunikation, på 20 frågor om sig själv, sitt arbete och sitt varumärke.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.