Det har blivit dags att möta en medlem som ofta nämns i samband med Almedalsveckan. Rune Nordström på Nowa Kommunikation berättar bland annat om vad han och Sveriges Marknadsförbund har på gång inför årets Almedalsvecka.
Vad kan du berätta om din bakgrund och om vad du gör på Nowa Kommunikation?
– Jag har jobbat med kommunikation, PR och marknadsföring i nästan 30 år. Innan jag startade Nowa för 11 år sedan var jag kommunikationsdirektör på Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet. På Nowa är jag vice VD/seniorkonsult och ansvarar för affärsområdet Nowa Executive som erbjuder seniora konsulttjänster.
På vårt kontor nämns du ofta som ”Mr Almedalen”. Vad har du gjort för att förtjäna den titeln?
– Jag har varit i Almedalen i olika roller sedan i början av 2000-talet. Under en femårsperiod har jag som projektledare byggt upp en omfattande verksamhet i Almedalen. Förra året arrangerade vi 72 seminarier och mingel i samarbete med våra kunder. Men vi har också tagit initiativ till ett antal branschaktiviteter som Kommunikatörsmingel och Dagens snackisar.
Vad kan du berätta om vad du och Sveriges Marknadsförbund har för planer tillsammans inför Almedalen i år?
– Nowa och Sveriges Marknadsförbund arrangerar tillsammans med Resumé, Novus Opinion och ett antal andra branschaktörer Kommunikatörsmingel med Speakers Corner. Då debatterar vi också ett antal viktiga branschfrågor och minglar. Det är en öppen mötesplats för branschen på Kronstallgränd 4, måndag – torsdag klockan 17.30 – 19.00.
Varför tycker du man ska komma till Almedalen?
– Alla är där. Det finns inte någon annan plats där du kan knyta så många kontakter. Det är utan jämförelse Sveriges bästa mingelplats för beslutsfattare, massmedia, samhälle och näringsliv.
________
TIPS: Håll koll på förbundets aktiviteter under Almedalsveckan i kalendariet för juli!