17 september 2018  ·  Trender & Tendenser

Trender & Tendenser om positionering, 4P, franchising och mycket mer

Så har septemberutgåvan av Trender & Tendenser gått ut till sina läsare.Microsoft Word - Dokument10

Där beskriver Lars Källgrenpå Cabomba, Trout & Partners varför positionering är världens mest framgångsrika affärsstrategi. Han delar också med sig av sina råd om hur man ska arbeta med positionering.

Fredrik Hallbergpå Kapero förklarar varför digitala medier är ett utmärkt komplement i mediemixen, men absolut inte något substitut för allt annat. Fakta och forskning ger tydligt besked om den saken och Fredrik Hallberg menar att det kan vara dags att damma av Kotlers Fyra P igen.

Intresset för att driva franchiseföretag ökar stadigt. Franchiseföretag finns i en mängd branscher. Föreningen Svensk Franchise berättar om utvecklingen och två franchiseföretag beskriver sitt arbete närmare. Ett ungt franchiseföretag, Yogayama, som tecknade sina första franchiseavtal för ett år sedan. Det andra, Card Group, är väl etablerat och vår största, internationellt spridda kedja med verksamhet i 45 länder.

Genom att ta en bakväg in på Google Street View lyckades Reportrar Utan Gränser ge tystade journalister en röst igen, där de tystats. Arbetsgruppen bakom kampanjen, Billboards Beyond Borders, berättar hur de gjorde.

Branschundersökningen Årets Byrå görs av analysföretaget Regi sedan 19 år i Sverige och på senare år också i Finland och Norge. Regis VD, Pia Grahn, berättar om intressanta likheter och skillnader mellan hur företagen i de tre länderna och ser på sina byråer och samarbetet med dem.

Dessutom svarar Ingela Roos, som är chef för varumärke och kommunikationsutveckling på Kulturhuset och Stadsteatern i Stockholm, på 20 frågor om sitt jobb, sitt varumärke och sig själv.

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.

Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!

Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.