15 maj 2018

Trender & Tendenser maj – om utveckling; teknisk och mänsklig

Mycket av innehållet handlar denna gång om utveckling, teknisk, professionell, kreativ och mänsklig.Microsoft Word - TT_Maj_2018.docx

Vad betyder AI för marknadsförarna idag och i morgon? Magnus Unemyr, författare och expert på internetmarknadsföring ger exempel på möjligheterna. Han konstaterar att AI innebär lika stora förändringar i samhället idag som en gång den industriella revolutionen.

En del jobb kommer att försvinna, nya skapas. Det ger mer utrymme för kreativitet och strategi.

Den slutsatsen kan man också dra av den nya och mycket intressanta rapporten ”Framtidens Byrå”, som Bohmans Nätverk nyligen presenterade. Deras studier visar på ökat behov av bred, humanistisk och kreativ kompetens på byråerna och nya arbetsmodeller, både på byråerna och hos varumärkesägarna.

För varumärkesbyggaren spelar design en nyckelroll. Ulf Berlin, på Designkontoret Silver och Bjarne Otterdal, på Identity Works, beskriver hur kraven ökat på designbyråerna, när gränserna suddas ut och strategi, design och produktutveckling är integrerat och allt skall hänga ihop. De berättar också om hur deras byråer arbetat med ett par designuppdrag.

Alldeles speciella krav ställs också på förpackningsdesign idag, när allt fler butiker är digitala. Då gäller det att designen är responsiv,det vill säga att den fungerar lika bra på olika typer av skärmar.

På temat Kreativt Ledarskap speglas dataspelsföretaget Avalanche Studios. Deras arbetsgrupper kan bestå av upp till 80 personer med en mängd olika kreativa, specialiteter. Deras större projekt kan ta mellan tre och fem år från start till mål. Att leda en så stor och heterogen, kreativ organisation ställer speciell krav. Speciellt som de dessutom har många tusen kilometer och ett helt hav mitt i verksamheten.

En utveckling som visserligen är mycket långsam, men inte går att stoppa längre föddes i #metoo-rörelsen. De samlade krafterna bakom #metoo i Sverige belönades med Titnpriset på Guldäggsutdelningen. Emmy Lilliehorn, som är samordnare av #metoo-uppropen berättar hur de jobbar.

Dessutom svarar Johanna Fagrell Köhler, vd på Creuna, på 20 frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.

Det bjuder Trender & Tendenser på i majutgåvan.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.