8 april 2008

Wal-Mart inleder storsatsning på global e-handel

Amerikansk detaljhandel är tvungen att gå utanför USAs gränser om den vill förbli konkurrenskraftig, menar forskare.

Den amerikanska supermarket-kedjan Wal-Mart omsätter drygt $2 miljarder om året med sin e-handel på hemmaplan. Deras hemsida är den mest besökta efter Amazon. Företagets e-handel finns även utomlands, t ex i England via dotterbolaget Asda och i Mexiko med 63 filialer under namnet Superame.

Även dotterbolag i Kina, Japan och Latinamerika

Nu har Wal-Mart aviserat en stor satsning på en global online-plattform. Företagets programvaruexperter håller på att ta fram en typ av online-byggsats med olika element. Den ska även omfatta datautvärdering och kundanalyssystem som kan anpassas till olika marknader. Redan i oktober 2007 meddelade Wal-Mart att de fördubblat sina internationella IT-satsningar till $200 miljoner.

Hemmamarknad – Wal-Mart vill bli tyngre internationellt

Marknadsforskare vid Jupiter Research menar att den amerikanska detaljhandeln måste gå utanför USAs gränser om den vill förbli konkurrens-kraftig. Intresset för detta ökar också hela tiden. För Wal-Mart har det inneburit att man sedan länge bygger ut sin utlandsmarknad som i dagsläget utgör drygt 20% av företagets omsättning.