27 oktober 2015

Vägen till premium

varumärkeEn växande utmaning för många varumärken i dagens allt mer konkurrensutsatta värld är att förstå hur ett premiumpris kan försvaras – eller drivas – utan att tappa marknadsandel.
EMV vinner mark samtidigt som Internet driver på en utveckling som underlättar för konsumenten att ständigt söka lägsta pris. Samtidigt visar otaliga studier att rabatterade kampanjerbjudanden tyvärr ofta underminerar varumärkets förmåga att driva sin affär på längre sikt – och dessutom sällan är lönsamma ens på kort sikt.
Som tur är finns det dock ett flertal effektiva marknadsstrategier som framgångsrika varumärkesägare har använt sig av för att få konsumenten att vilja betala mer för just deras varumärken. I artikeln ”How Smart Brands Command A Premium Price” diskuterar Millward Brown lärdomar från sin omfattande, globala BrandZ-studie.
Dessutom presenteras en sammanfattande checklista tillsammans med några olika case-exempel för hur du med hjälp av bland annat emotionell positionering, kommunikation och innovation kan få konsumenten att vilja betala mer för ditt varumärke och samtidigt öka din marknadsandel.
Läs artikeln hos MillwardBrown