5 september 2010

Vad skrivs om svenska varumärken i utlandet? : Augusti.

Svenska varumärken väcker känslor världen över. Men vilka varumärken skrivs och talas det mest om just nu? Och hur påverkas varumärket Sverige? För att ta reda på det publicerar nu Sveriges Marknadsförbund tillsammans med nättidningen The Swedish Wire fortlöpande krönikor som tar temperaturen på vad utländsk media skriver om svenska varumärken.

Augusti 2010

I Forbes årliga ranking över världens mest värdefulla varumärken letar sig två svenska bolag in på topplistan: Ikea (plats 37) och Hennes & Mauritz (47). Tidningen imponeras av att möbeljätten förra året distribuerade häpnadsväckande 199 miljoner kataloger på 27 språk och att klädbolaget har visat tvåsiffriga tillväxttal trots den ekonomiska krisen. Finska mobiljätten Nokia rankades som världens tionde mest värdefulla varumärke. Men det svenska varumärke som väcker största internationell uppmärksamhet är dock biltillverkaren Volvo. Efter att det bolaget köps av kinesiska Geely har medier världen över försökt få klarhet i hur ett av väldens starkaste bilmärken ska dela körfält med ett förhållandevis litet och okänt märke. ”Även om de är kompletterande, så kunde de två varumärkena inte vara mer olika”, framhåller den franska nyhetsbyrån AFP. Affären hyllas dock som början på en spännande epok.
Även Saab fortsätter att väcka uppmärksamhet i takt med att dess nya ägare Spykers räddningsplan tar sig form. I sammanhanget fick Dagens Industri en känga i europeisk press då både Spyker och Saab beslutade att bojkotta tidningen efter ”spekulativa” artiklar. I finanspressen har lastbilsjättarna Volvo och Scania och kullagerbolaget SKF hyllats efter starka rapporter. Att dessa bolag går bra är ett lättnadstecken på att hela den europeiska ekonomin börjar ta fart, skriver Bloomberg.
Modemärket Acne kallades ”über-cool” av Stylelist UK när de öppnade sin första butik i Londons i somras. The Australian skrev att ”Acne hits the spot” med sin förbluffande verksamhet som sträcker sig från reklam och film till mode och media.
Även i Sydkorea reflekterar JoongAng Daily över hur en lång rad ”oh-so-cool” skandinaviska varumärken sveper in över landet. ”Enkla men ändå attraktiva produkter” från exempelvis Ikea, Stokke och Bang & Olufsen växer så det knakar i popularitet. Marimekko och skomärket Skono blev superkända efter produktplacering i populära tv-såpor, skriver den koreanska tidningen.
På den internationella musikscenen tar sig svenskarna ton. Skypes grundare Niklas Zennström har lanserat musikspelaren Rdio i Nordamerika, Spotify kämpar för hålla hakan över ytan och The Pirate Bay fortsätter att väcka kärlek och hat. För övrigt så har Skype hamnat i tvist med brittiska tv-bolaget BSkyB över att ip-telefonbolaget använder ”Sky” i sitt namn, skriver AFP.
Sverige har fått extrem uppmärksamhet efter att landet blivit tillflyktsort för webbsidan WikiLeaks. Sverige har hyllats i internationell press för att stå upp för press- och yttrandefrihet. Amerikanska magasinet Newsweek rankade Sverige som världens bästa land när det kommer till politisk miljö. Mindre charmant för Sverigebilden var när Carl-Henric Svanberg, ordförande för BP, sa att oljejätten värnar om de ”små människorna”, vilket uppfattades som hemskt nedlåtande. Brittiska magasinet U Talk Marketing spann vidare på språkmissen och påminde om den gamla skrönan när Electrolux skrev i en annons att ”Inget suger som en Electrolux”.