13 augusti 2013

Svenska varumärken i internationell media, juli 2013

Svenska cigarrer möter motstånd. Modebolagen tar allt större ansvar. En svensk mobilapplikation håller Twin Peaks och andra tv-serier vid liv. Här är de senaste internationella nyheterna om svenska varumärken.

Hotellkedjan Scandic går som tåget och planerar att expandera med en rad nya hotell, skriver Property Magazine. Både omsättning och vinst ökade under första halvåret och för tredje året i rad har Scandic röstats fram som den mest miljömässigt hållbara hotellkedjan. Scandic planerar också att införa automatisk utcheckning, där gästen själv checkar ut med sin mobiltelefon eller dator.
Önskar du att TV-serier som Twin Peaks, Lilla huset på prärien eller Arkiv-X ska leva vidare för alltid? Det lilla startupbolaget Reupp, som startades i maj, uppmärksammas för sin crowdfundingtjänst som väcker liv i nedlagda tv-serier.
En annan svensk app, som gör att man kan komma undan spionorganisationers övervakning, har fått rikligt med rubriker. Bakom appen Heml.is ligger bland andra Pirate Bay-grundaren Peter Sunde. På bara 36 timmar drog bolaget bakom appen ihop 100.000 US-dollar via crowdfunding, skriver Aljazeera.
Svenska cigarrer får allt svårare att klara sig i den internationella konkurrensen, skriver Reuters. Swedish Match planerar därför att öka sina marknadsföringsinsatser i USA. De ska också lansera nya billiga budgetcigarrer för att öka marknadsandelarna. Det svenska tobaksbolaget har vuxit kraftigt i USA de senaste åren, främst tack vare amerikanarnas nyvunna vurm för snus. Bloomberg skriver i en analys hus snus ”invaderar” USA – men att många fortfarande föredrar ”snuff” där man måste spotta ut tobakssaften.
Det finns vissa varumärken som engelska prinsparet Kate och William måste känna till nu när de fått barn, skriver brittiska Evening Standard med syrlig underton. Bland annat måste de ha en ”dumt dyr” stol från Stokke och en ”äckligt ergonomisk bärsele” av BabyBjörn. Tidningen framhåller att bärselen är extra populär bland ”hemmapappor”.
För konsumenter blir det allt viktigare att veta en modevaras ursprung och att produkterna tillverkas under schyssta förhållanden. Nudie Jeans har därför tagit fram en interaktiv produktionskarta där man kan se alla globala distributörer, underleverantörer och transporter, skriver Business of Fashion.
Det tog sin tid, skriver Forbes, men så till slut öppnade H&M sin onlinebutik i USA. Nu går det att höra hur ”hundratusentals modeälskare värmer upp sina tangentfingrar och tar fram kreditkorten”. I Storbritannien uppmärksammas bolaget av en helt annan anledning. H&M visar sig vara ett av de märken som föredras av kvinnor som är otrogna, skriver UK Lifestile.
Det går både bra och dåligt för Spotify, enligt en artikel i Financial Times. Musikbolaget dubblade sin omsättning förra året, samtidigt som de ”bränner pengar” i takt med att de vill ta andelar på den snabbt växande marknaden för strömmad musik. Förlusten för förra året uppgick till dryga en halv miljon kronor. I en intervju med Wall Street Journal säger dock bolagets vd Daniel Ek att ”affärsmodellen fungerar” och att allt mer pengar betalas ut till artister.

Reklam

ComHem är på jakt efter en reklambyrå i London som kan hjälpa dem att lansera TV-internettjänsten TiVo i Sverige, skriver Campaign. Lanseringen beskrivs av ComHem som den största i bolagets historia. Anledningen till att de föredrar en brittisk byrå, istället för King som de vanligt visa arbetar med, är att britterna redan är vana med TiVo, framhåller tidningen.
Kulturredaktörerna fick något att bita i då en ny ”svensk” kriminalroman lanserades med stor reklamkampanj i Ryssland – som visade sig vara fejk. För fattaren var i själva verket en rysk doldis. Även recensionerna från medierna ”Svensk Nyhet” och ”Öppna TV Stockholm” var också fejk. The Moscow News påpekar att beskrivningarna från Stockholm, där boken utspelar sig, påminner starkt om Karlsson på Taket. Ovanligt smart pr-kampanj? Förläggaren Alexander Koshelev skakar på axlarna och säger till tidningen: ”Reklam är reklam”.
Johan Nylander,  Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.