16 augusti 2012

Svenska varumärken i internationell media – Juli 2012

McDonald’s, Coca-Cola och andra jättar flockas kring Spotify. Skånsk korvreklam skapar ramaskri. Bottensänkt älskat båtmärke kan räddas till ytläge igen. Det är några av senaste månadens internationella nyheter om svenska varumärken.

Vad behöver man ha på sig för att se ut som en äkta Londonbo som jobbar i mediebranschen? En ryggsäck från Fjällräven så klart. Det skriver Time Out London. Outdoor Magic hyllar också det svenska märket. ”Fjällräven är kult – men inte på något dåligt sätt”, skriver de i en artikel om bolagets nya smarta val av tyg.
Kineser, gör er redo för ännu en svensk modeinvasion. Nu planerar J Lindeberg att öppna inte mindre än 50 butiker i Mittens rike. Bolaget räknar med att hälften av dess omsättning kommer från Kina redan om 2-3 år.
Båttillverkaren Nimbus konkurs har gett mediala svallvågor. Motor Boats Monthly skriver att bankens återbetalningspress blev för tung för det problemtyngda båtbolaget. En engelsk importör säger att Nimbus har ett av ”båtbranschens starkaste och mest välkända varumärken” samt lojala kunder. Därför finns det anledning till framtida optimism för dess överlevnad.
Norska dryckeskoncernen Argus-Gruppen är glada över att Systembolagets förändrat sina ”diskriminerande listningsregler”, vilket gör det enklare för bolaget att marknadsföra märken som Gammel Opland och Vikingfjord.
Däckjätten Pirelli har förvärvat Däckia, en av Sveriges ledande distributörer av bildäck, rapporterar branschtidningen Tyre Press. Uppköpet ska hjälpa det brittiska bolaget i dess strategi att etablera sig i toppsegmentet, där bland annat vinterdäck anses erbjuda höga marginaler.
Teligent Telecom har förvärvats av indiska Altruist Group. Det Nynäshamnbaserade telekombolaget kommer ligga till grund för det indiska bolagets expansion i Europa, Nordafrika och USA, skriver Tech Circle.

Musikundret

Musikundret Spotify får oerhörd uppmärksamhet i internationell press i takt med att fler och fler globala varumärken vill knyta sin marknadsföring till det svenska bolagets tjänst.
McDonald’s har lanserat en Spotify-applikation via sin Facebooksida, i samarbete med reklambyrån OMD Fuse.
Coca-Cola har lanserat en kampanj byggd på Spotifys tjänst, för att på så sätt koppla sitt sponsorskap av OS i London till musik.
Bacardi ger sig ut på bussturné för att presentera kampanjen ”Spotify on Tour With the Big Green Bus”. Bussen ska turnera mellan olika stora musikevenemang.
Heinz har placerat en ny Spotifyknapp på sin Facebooksida så deras fans kan lyssna på bolagets playlist. Matjätten sägs vara det första bolaget att använda den nya Spotifyknappen.
Mashable Business pekar ut Spotify och andra musiktjänster som ett av de modernaste och mest effektiva sätt att nå konsumenter idag, inte minst via nya särskilda spellistor för varumärken.
Samtidigt rapporterar Wall Street Journal att Spotify och andra streamingtjänster lett till ökade intäkter för svensk musikindustri. Under första halvåret ökade försäljningen med 30,1 procent. ”Svenskarna har visat att de verkligen gillar strömmad musik. När man nu kan köpa musik på ett sätt som passar konsumenten, ökar musikförsäljningen”, säger Ludvig Werner på IFPI.
Spotify utmanas dock från både höger och vänster. Nu rapporterar The Next Web att musiktjänsten Rdio (skapad av Skypegrundaren Niclas Zennström) ska lanseras i Sverige och Finland. Tjänsten når nu musikälskare i runt 15 länder. Nättidningen är dock skeptisk till att Rdio kommer lyckas locka lyssnarna bort från Spotify, vars varumärke ”är gigantiskt”.

Reklam

Tårtans gatukök i Simrishamn har skapat internationella rubriker efter att ha anklagats för sexistisk korvreklam. Annonsen, som föreställer en kvinna med tjocka röda läppar som suger på en tjock korv, skapade ”ramaskri” bland invånarna, skriver amerikanska nyhetsbyrån UPI.
PR Week rapporterar att Clas Ohlson engagerat Frank PR för att öka exponeringen i brittisk press. Fixarkedjan har för närvarande 120 butiker på de engelska öarna och siktar på att öppna ytterligare 100. ”Vi har varit i Storbritannien i lite över tre år och känner att det nu är dags att på allvar stärka positionerna på den brittiska marknaden”, säger bolagets marknadschef Charlotte Turnbull.
DDB Stockholm har blivit utmanade av två reklamstudenter från Miami Ad School. De båda ynglingarna försöker på ett kreativt sätt få reklambyrån att betala dem för praktik. Nättidningen Media Bistro tror dock att attacken är dömd att misslyckas.
Aktivistbyrån Studio Total får allt mer uppmärksamhet. Denna gång för att ha iscensatt ett flyganfall med teddybjörnar över Vitryssland. Landet president förnekade först uppgifterna, men tvingades erkänna att ett svenskt flygplan släppt ner björnar över landet med slagord som ”We support the Belarus struggle for free speech”. Studio Total sa i en kommentar: ”Vi stödjer INTE brott mot internationell lag. Men när det väl gäller, är hjärtats lag den enda du måste följa”. Som följd blev Sveriges ambassadör sparkad ur landet.
Johan Nylander,  Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.