7 maj 2012

Svenska varumärken i internationell media: April 2012

Finska designers rasar över en svensk möbelpirat, svenska skor hyllas för att skapa en bättre värld och svensk whiskey spårs framgång i Kina då det passar till grönt te. Det är några av senaste månadens hetaste internationella nyheter om svenska varumärken. Och vad är egentligen en ”hen”?
Ett svenskt bolag har dominerat nyhetsflödet i affärs, teknik- och marknadsföringstidningar senaste månaden: presentkortbolaget Wrapp som precis lanserats i USA. Medier som Reuters, Fortune magazine och Khaleej Times hyllar det svenska bolaget för dess innovativa affärsmodell som väntas slå kritiserade Groupon på fingrarna i popularitet. ”Wrapp är ett fantastiskt sätt att ge gåvor på”, säger VD:n för kosmetikjätten Sephora till CNN.
Finska designers rasar mot Designers Revolt, ett svenskt onlineföretag som säljer billiga kopior på designade möbler (startat av Ink Clubs grundare Lennart Nyberg). Bolaget har nyligen börjat marknadsföra sig i Finland, skriver Helsingi Sanomat. ”En kopierad produkt är stöld av en designers arbete. Även konsumenterna bör tänka på att köpa en illegal kopia är ett brott”, säger Mikko Kalhama, chef för Design Forum Finland. Även designsajten Core77 uppmärksammar att Designers Revolt utnyttjar ett kryphål i lagen.
Svensk jämställdhet har också gett upphov till att ett antal svenska bolag hamnar i print. Sveriges Bowlingförening uppmärksammas för att göra sporten könsneutral, utan separata herr- och damlag. Leksaksaffären Leklust blev omskrivna för att i en katalog haft en bild på en pojke i Spindelmannendräkt som kör en rosa barnvagn, medan en flicka lekte med en traktor. ”Könsroller är gammalmodigt”, säger Leklusts VD Kaj Wiberg, enligt Christian Post. Det som väckt störst uppmärksamhet är kanske det nya ordet i Svenska Akademiens Ordbok: hen (en blandning mellan hon och han).
Virginia Business rapporterar att Swedish Match har expanderat sin distribution av sitt största snusmärke, General, till sju nya marknader i USA. Nu kommer det svenska märket finnas till salu i kiosker och tobaksbutiker i storstäder som New York, Los Angeles och Denver. Bolaget har lanserat två speciella varianter för den amerikanska marknaden: Nordic Mint och Classic Blend. Den totala försäljningen av snus har ökat 225 procent sedan marknadsföringen intensifierades 2006, och står nu för sex procent av den totala tobaksmarknaden.
Under kinesiska premiärministern Wen Jiabaos besök i Sverige skrevs ett antal bilaterala kontrakt mellan bolag, vilket uppmärksammades av medier över hela världen, inte minst i Kina. Taipei Times framhåller att bolag som Ericsson, SKF, Volvo och Sandvik rodde i hamn avtal med kinesiska motparter.
Skadedjursjagaren Anticimex planerar att expandera aggressivt internationellt, skriver New Europe. I ryggen har bolaget 77 år av oavbruten tillväxt och har ”ett exceptionellt starkt varumärke och en unik marknadsposition”. Bolaget såldes nyligen till EQT av Ratos.
Varför älskar britter skandinavisk kultur? Den frågan ställer sig the Telegraph i en artikel som raddar upp en mängd svenska bolag och fenomen, från Stieg Larsson och Abba till H&M, Acne och Systembolaget. Tidningen poängterar också att Ikea gått om varuhuset John Lewis som Storbritanniens mest omtyckta detaljandel.

Källa: MQ
Källa: MQ

Mode

Bloomberg skriver att MQ ska expandera kraftigt i Norge. Idag har modekedjan fyra butiker men planerar att öka till 50 stycken. VD Mats Gardsell förklarar att det Göteborgsbaserade bolagets vision är att finnas i alla nordiska länder. Idag har de 111 butiker i Sverige men saknar representation i Danmark, Finland och Island.
Onlinemodebutiken Nelly.com har lanserats i Storbritannien, skriver Huffingtong Post som hyllar bolagets breda selektion av designers och bra sökfunktioner. Sajten har över 10 miljoner besök per månad internationellt, och har ”etablerat sig som den ledande onlinemodebutiken på den nordiska hemmamarknaden”, skriver tidningen.
Kan bättre skor skapa en bättre värld? Huffington Post ställer sig frågan i en artikel om hypade Hasbeens. ”Inte bara känns de underbara, svenska Hasbeens ser också attraktiva ut – ett karakteristikum som är ovanlig för bekväma skor”, går att läsa.

Whiskey och vin

Älskar du hårdrock och rödvin? Nu finns den perfekta kombinationen till salu i Sverige. Heavy metal-bandet Slayer har precis lanserat sitt eget vinmärke, Reign In Blood. Svenska distributören Brands for Bands säger: ”Sverige är en bra marknad att starta på. Vi är ett litet land men vi har enormt lojala fans, vilket gör det värt att testlansera i Sverige”.
Whiskeymärket Macmyra leter after en distributör i Kina, skriver statskontrollerade China Daily vars reporter varit på whiskeyprovning på svenska ambassaden i Peking. ”Vi vill ta in två av våra märken, inklusive First Edition. Den passar bra till grönt te och borde bli populär här”, säger Robert Dykes.
Johan Nylander,  Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.