10 april 2018

Ny rådgivare Digital Kommunikation & Content marketing

Karin, du är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom digitalisering och content marketing. Vilka slags frågor kan du hjälpa våra medlemmar med?

Jag kan bidra med inspiration och råd inom ledarskap och kommunikation i en uppkopplad värld. Det handlar om hur man gör för att bygga en kommunikativ organisation där ledare och medarbetare för dialog med omvärlden i syfte att ta in feedback och utvecklas och där man jobbar aktivt med crowdsourcad produktutveckling. Content är förstås en del av detta, men det handlar om att internt på företaget göra sin hemläxa i form av ett tydligt och inspirerande “varför” och genomarbetade värderingar som efterlevs. Först därefter kan man vrida på kranarna, utbilda kommunikativa ledare och medarbetare för att genom relevant innehåll skapa engagemang.

Karin Zingmark, författare till Maxa Snacket
Karin Zingmark, författare till Maxa Snacket

Du har tidigare arbetat som marknadschef i många år. Hur kom du på idéen att starta eget?
Jag kände att jag var klar med mitt uppdrag på Microsoft, men kunde inte se mig själv bli anställd någon annan stans. Ju äldre man blir desto mer tydliga blir ens egna värderingar, och desto svårare blir det att hitta ett varumärke som innebär en perfekt match med det man själv står för. Jag bestämde mig för att testa att köra eget under ett års tid, och såhär 1,5 år senare kan jag inte tänka mig att någonsin bli anställd igen.
Din bok Maxa snacket; var nominerad till Årets Marknadsföringsbok. Är en uppföljare på gång?
Absolut. Jag älskar att skriva, och får massor av inspiration till min nästkommande bok genom de uppdrag jag har förmånen att jobba med idag. Så den kreativa processen för uppföljaren helt klart igång.
Varför är du medlem i Sveriges Marknadsförbund?

I vår uppkopplade värld, där mycket information är tillgängligt ett klick bort, uppstår ett behov av att ses och nätverka. Att gemensamt diskutera marknadsföringens framtida roll och bidra till resan framåt genom att utbyta erfarenheter från olika branscher, är en otroligt viktig roll som Sveriges Marknadsförbund tar.
Vilka utmaningar anser du att dagens marknads- och kommunikationsavdelningar står inför?

Många sliter med klassiska silos mellan olika avdelningar inom företaget – en avsaknad av samarbete som skapar tröghet och internt fokus. Ofta står marknad & kommunikation för långt ifrån affären och man sliter med att identifiera vad som ger vad – det datadrivna arbetssättet är ofta inte helt på plats. På företag i stort har man ofta olika syn på vad digitaliseringen faktiskt innebär, och därmed har man också utmaningar i att se marknadsavdelningens bidrag till helheten.
Här kan du läsa mer och ställa frågor om digitalisering och content marketing.