6 september 2022

Medlemsintervju Patrick Benjaminsson Kommersiell chef på Sabis

Patrick Benjaminsson Kommersiellchef på Sabis

Patrick, du är kommersiell chef på Sabis.
Berätta vad din roll innebär.

Mitt uppdrag är att leda försäljnings, marknads- och kommunikationsarbetet för Sabis alla tre affärsområden; matbutiker, hotell och restauranger. Vi driver idag sex matbutiker, bland annat Sabis Fältöversten, i samarbete med Hemköp genom ett franchiseavtal. Vi äger även tre hotell, Smådalarö Gård, Krusenberg Herrgård och Fågelbrohus samt ett 20-tal restauranger i Stockholm såsom Bistro Sabis Råsunda och företagsrestaurangerna på bland annat Carnegie, Skandia och Sophiahemmet. Min avdelnings uppgift är att hjälpa affärsområdena med att skapa tydlig positionering på sin marknad, nå sina försäljningsmål, samordna varumärken och kommunikationsplattformar samt ta fram lanseringsplaner för nya enheter.

Sabis är ett familjeföretag sedan 1874 med visionen att skapa Sveriges bästa kundupplevelser inom mat och möten! Spännande vision. Vad ser du framför dig?

Sabis har som kundlöften att man alltid ska känna dig sedd och välkommen, att man kan lita på oss och att vi alltid bidrar med glädje. Vi strävar efter att alltid ha nöjda kunder oavsett om man bor på Krusenberg Herrgård, handlar på Hemköp Gullmarsplan eller äter en lunch på Kungliga Tennishallen. Det handlar om hur vi skapar koncept, kundflöden och helhetsupplevelsen. Men framför allt handlar det om det avtryck vi gör i vårt bemötande och service. Våra medarbetare är kundproffs med grundvärderingar såsom ansvar och respekt. Sabis är dessutom ett företag som är inne i en expansiv fas där alla affärsområden kontinuerligt utvecklas och växer i stadig takt.

Snart är hösten här och många planerar sina kick offer. Har du några riktigt bra tips på vart man kan åka?

Sabis erbjuder många möjligheter till möten, både kick-offer med övernattning och som dagkonferens. Vill man njuta av cool 60-talsinredning à la Mad Men och ha utsikt över hela Stockholm är Wenner-Gren center den perfekta platsen. Och vill man göra aktiviteter såsom spabehandlingar, kajak-utflykt, RIB-tur i skärgården, padel-turnering eller vinprovning är Smådalarö Gård ett mycket bra val.

Vilka frågor kommer du och dina kollegor på marknadsavdelningen att fokusera på i höst?

Vi har precis lanserat vår nya matbutik Hemköp Sickla med Sveriges första köttrum och ett eget ostrum där vi jobbat mot målgruppen livsnjutaren. Nu håller vi på att utveckla marknadsplanen för vår nya restaurang i Hagastaden som kommer ligga i Fenix Sthlm vid Torsplan och som kommer leverera fina matminnen i vår internationellt inredda deli, bar och bistro. Vi kommer också jobba mycket med att utveckla våra långsiktiga försäljningsstrategier och taktiska marknadsplaner för Sabis tre hotell, Fågelbrohus, Krusenberg Herrgård och Smådalarö Gård. I övrigt är det stort fokus på digital utveckling, vi har nyligen rekryterat en digital redaktör som förstärkt marknadsteamet.

Kommer hela marknadsföringsgänget till Tendensdagen den 20 okt?

Självklart! Vi kommer allihop!