Absolut roligast med Sveriges Marknadsförbunds medlemsmätning är att få läsa svaren från medlemmarna i de olika frågeställningarna. Sedan är det också väldigt trevligt att delge styrelsen resultaten. Det brukar bli både frågor och diskussioner som berikar både mig och styrelsen.
Det är lite olika, vissa branscher går fortsatt bra och där får vi inte så stor effekt, men i utsatta branscher hålls det hårt i plånboken. Det är väldigt viktigt att mäta effekt och resultat i sämre tider, eller egentligen på väg mot sämre, men också bättre tider. Det som driver till nya undersökningsbehov är oftast förändringstiden. På väg upp eller ner i konjunktur.
Hos Evimetrix handlar det mycket om varumärkets position och framtida potential. Det kan handla om att definiera marknaden för varumärket eller att hitta nya marknader där varumärket också kan verka. Men det handlar också om att utöka erbjudandet varumärket ger sina kunder, alltså merförsäljning och vad den kan innehålla.
Det brukar vara lite lättare att få in svar om man ger en belöning. Vad det är och hur stor den är spelar mindre roll. Det är min erfarenhet.
Det var oundvikligt då det kom med uppfostran från Åke Wissing (min far) som har väldigt många år i branschen. Han gör fortfarande något uppdrag ibland, nu som 82-åring…