24 oktober 2022

Intervju med Håkan Bodman författare till boken: Hur man skapar en framgångsrik inhousebyrå

Håkan Bodman författare till boken: Hur man skapar en framgångsrik inhousebyrå

Håkan Bodman, vem är du?
Berätta kort om dig själv och din bakgrund?

Jag arbetar på konsultföretaget INHOUSE AB som managementkonsult inom främst marknad och kommunikation. För många är jag lite känd som ”byrådoktor” (ett namn som Resumé gett mig) då jag specialiserat mig på att hjälpa både reklambyråer och inhousebyråer med att utveckla sina verksamheter. Vid sidan om detta är jag också examinator på IHM Business School sedan många år tillbaka.

Du har skrivit en bok som släpptes nu i höst,
vad inspirerade dig till att börja skriva?

På INHOUSE har vi de senaste 6-7 åren noga följt den explosionsartade utvecklingen med att fler och fler företag och organisationer väljer att själva ta fram och producera marknads- och kommunikationsrelaterat innehåll och material i stället för att använda sig av extern byrå. En del kallar det inhousebyrå, andra inhousefunktion och många ser det bara som en del av sin marknad- eller kommunikationsavdelning. Denna utveckling drivs främst av den digitala/tekniska utvecklingen och vårt (nya) sätt att konsumera kommunikation på och den är global.

Inom ramen för detta driver vi på INHOUSE det svenska nätverket för inhouseansvariga med ca 140 medlemmar – allt från de stora IKEA, H&M och ICA med flera hundra medarbetare på sina inhousefunktioner ner till de som bara har 2-3 i sin funktion. Jag ansvarar också för InhouseBarometern – den årliga kartläggningen av den svenska inhousebyråbranschen. Under åren jag hjälpt Telenor att starta upp sin inhousebyrå och varit med och utvecklat inhousebyråfunktionerna på t ex Fazer, Unionen, ATG, Mekonomen och City Gross.

Allt detta har inspirerat mig till boken för att sammanfatta allt jag har lärt mig om hur man bedriver inhousebyråverksamhet en managementbok.

Beskriv kort syftet med boken och dess innehåll?

Syftet är att mot bakgrund av det ca 140 inhouseansvariga berättat för mig i nätverket och det jag lärt mig av mina konsultuppdrag, sammanfatta allt och konkretisera ned det till användbara tips och råd på hur man gör när man vill börja göra mer själv internt istället för att gå till extern byrå, hur man gör om man vill starta upp en hel inhousebyrå eller om man redan har en – hur man gör för att ta den till nästa nivå eller för att effektivisera arbetet för att höja kvaliteten, kreativiteten och effekten. Jag beskriver vad som skapat och driver på denna utveckling och vad som är det viktigaste att tänka på och har ordning på när det gäller funktionens övergripande uppdrag, organisation och roller, beställnings- och arbetsprocesser, kreativ process, ekonomisk styrning mm.

Hur såg arbetsprocessen ut när du skrev
din bok?

Väldigt mycket hårt arbete, det var svårare än jag trodde. Men med bra hjälp från förläggare och språkgranskare gick vi från idé, en struktur till en färdig bok.

Vad hoppas du att läsarna tar med sig efter
att ha läst din bok?

Vill man börja göra mer själva internt av sitt marknads- eller kommunikationsarbete i stället för att gå till extern byrå eller om man redan gör det, men vill göra ännu mer eller ta hem mer från sin externa byrå osv – finns det massor med konkreta råd på hur man gör detta på ett effektivt sätt. Det hoppas jag läsarna tycker efter att ha läst boken och av det jag redan fått höra av det som läst den, så stämmer det verkligen, vilket är mycket glädjande.

Slutligen, dina två bästa boktips nu i höst?

Hur man skapar en framgångsrik inhousebyrå av Håkan Bodman 🙂
Skriften i vattnet av Ajvide Lindqvist