28 maj 2021

Intervju Kersti Olophsdotter, Head of Brand på Yasuragi

Kersti Olophsdotter, Head of Brand på Yasuragi.

Yasuragi är ett japanskt spahotell i Nacka utanför Stockholm som erbjuder bad, behandlingar och unika restauranger i Japansk anda.
Yasuragi är ett av Sveriges Marknadsförbund medlemsföretag.


Kersti Olophsdotter, Head of Brand på Yasuragi.

Kan du berätta om varför ni är medlemmar?

Vi har varit medlemmar under många många år. Att vara med i Sveriges Marknadsförbund är ett bra sätt för oss att hålla oss ajour med vad som händer i en värld av ständig utveckling.

Kan du berätta lite om Yasuragi? 

Yasuragi är i grunden ett hotell och konferensanläggning som hämtar inspiration framför allt från den traditionella japanska kulturen. Hjärtat av verksamheten är vårt japanska bad.

Det japanska ordet Yasuragi, tillika vårt varumärkesnamn, betyder att andas ut. Det kan liknas vid den djupa utandning du gör när du sjunker ned i en av våra varma källor och släpper taget om vardag och eventuell stress. Vi skapar en plats där människor, oavsett vilket sammanhang de besöker oss i, i vår japanska kontext ska få en möjlighet att lugna ned nervsystemet och få välbehövlig återhämtning.

Hur jobbar ni med marknadsföring?
Hur stor är marknadsavdelningen?

I och med pandemin, där vi verkar i en bransch som drabbats ordentligt, är vår marknadsbudget kraftigt reducerad. Störst fokus ligger just nu på google-annonsering samt via sociala medier, både betald och organisk. Vi har även ett nyhetsbrev som för oss är viktigt både för intäkter och relationsbyggande. Det händer även att vi hittar bra samarbeten med andra varumärken, även om vi här är väldigt selektiva. Marknadsavdelningen är just nu bara jag.

Vad har ni på agendan för 2021?

Under 2021 har vi startat upp ett nytt sätt att produktutveckla. Det betyder att vi inför varje ny årstid ska skapa sådant som förstärker den aktuella årstiden, Shiki på japanska. Vi har för våren och sommaren, skapat årstidsbehandlingar, nya aktiviteter, dekorationer i huset, drink i baren och våra menyer byts ut inför start på den nya årstiden. 

Nu i juni går vi in i Natsu, vilket betyder sommar på japanska. Det här blir ett sätt för oss att utveckla verksamheten samtidigt som vi får nya spännande saker att kommunicera.

Vi är fortfarande inne i en pandemi, men vi ser fram emot nya tider med än fler möjligheter att ge våra gäster nya upplevelser och då inte minst de som framöver kommer till oss med sitt företag. 

Är det någon fråga som är extra
viktig för er nu?

Det allra viktigaste här och nu är att skapa en säker miljö för våra gäster och utifrån givna förutsättningar fortsätta fördjupa grunden i vårt varumärke.
Vi har en produkt som är efterfrågad. Människor behöver, kanske nu mer än på länge, släppa taget om vardagen och få ny energi att fortsätta i en riktning som är hållbar långsiktigt.