Tom Thörnblom är kommunikations- och hållbarhetschef på Lyko. Han har en bakgrund från finansbranschen där han har erfarenhet av att arbeta med hållbarhet, kund- och ägardialoger på Skandia samt hållbarhetsrating på Sustainalytics.
Under Tendensdagen ska han vara med i panelen “Hur lyckas man nå fram till den medvetna konsumenten? Marknadsledare ger sin syn på cirkulär ekonomi och hållbarhet i ett konsumtionssamhälle”
Vad tänkte du när du fick frågan om att vara med i panelen ?
Vad roligt! Detta är en väldigt viktig fråga och genom att vara med och berätta om hur vi tacklar den så hoppas jag att företag blir inspirerade att agera i sina respektive organisationer.
Vad ska du tillföra panelsamtalet?
För mig handlar cirkulär ekonomi och hållbarhet om resurseffektivitet. Från att konsumenten måste kunna filtrera fram hållbara alternativ och ges möjlighet att skapa sig en uppfattning om produkten via recensioner och bilder innan köpet. För alla de stödprocesser som kunden inte ser behöver alltid vi som bolag ta långsiktigt ansvar för resursanvändningen ur både socialt, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.
Vilka andra programpunkter under Tendensdagen ser du fram emot?
Jag tycker det ska bli väldigt spännande med passet Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier samt Christian von Essens Vad händer med framtiden?