Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Tendensdagen 8 oktober 2020

8 okt kl 09:00 16:00

Filmer från Tendensdagen finns tillgängliga för er som deltog på Tendensdagen
och för Sveriges Marknadsförbunds medlemmar.
Vänligen mejla annika@svemarknad.se om du önskar få filmerna igen.


PROGRAM 8 OKTOBER


Tendensdagen kommer i år att ske live online.

Morgonpasset kl 09.00-10.00
Lunchpasset kl 12.00-13.00
Eftermiddagspasset kl 14.30-16.00


Omstart – vart är vi på väg?

Under denna dag kommer vi att ge en bild av hur coronakrisen påverkar vår bransch och när återhämtningen kan komma. Tema för årets Tendensdag är OMSTART – vart är vi på väg?


Vi skapar vår framtid tillsammans!

Förbundet har nu 100 år bakom sig och ser
framemot kommande 100.


Medlemmar är fritt välkomna till Tendensdagen obegränsat antal!
Anmäl hela din avdelning! Ta med dina kollegor!
Varmt välkomna – vi ses online 8 oktober!

Direkt till anmälan – scrolla längst ner!


PROGRAM OCH TALARE

Start kl 09.00

Francesca O’Brien Apelgren, Vd Sveriges Marknadsförbund Tendensdagens moderator.

Morgonpasset: kl 09.00-10.00

3 pass x 20 min

Källtillit i Corona-tider- från politik till säkerhet

Anette Novak, direktör, Statens Medieråd

Desinformation och falska uppgifter om Covid-19 har nått ut bredare än budskap från hälsomyndigheter och WHO.
Plattformarnas affärsmodeller och filtreringsalgoritmer påverkar – men också medieanvändarnas kognitiva svagheter. Medie- och informationskunnighet har aldrig varit viktigare än nu. Och en allt viktigare färdighet är medievetenheten. Förmågan att förstå när min mediediet försätter mig i livsfara.

© 2018 Fotograf Anna-Lena Ahlström

Anette Novak är journalist och har en gedigen bakgrund inom mediebranschen och var tidigare chefredaktör för regionala mediehuset Norran och vd för det statliga it- och designforskningsinstitutet Rise Interactive.
Hon har bl a varit ledamot av Tidningsutgivarnas och Sveriges radios styrelser, och är ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).


Panelsamtal:
Medieinvesteringarnas utveckling under Corona
”Större behov – mindre resurser”

Moderator: Daniel Eriksson

Panel: Magnus Heljeberg, Niclas Fröberg, Linda Palmgren, Malin Häger

Hur ska man agera i media under lågkonjunktur, sociala mediers roll under corona krisen; mediemarknaden under Corona pandemien.
Medieinvesteringarna har fallit kraftigt i samtliga medier som en följd av Coronakrisen. Samtidigt finns behovet att kommunicera hos annonsörerna; hur ska man som annonsör agera i media under en rådande global pandemi, hur agerar publicister där informationsbehovet ökar men intäkterna faller?

Daniel Eriksson, VD AdOn Media Nordic AB, Ordförande för Sveriges Mediebyråer
Med över 20 års erfarenhet som mediebyråledare har han navigerat mediebyråer och kunder igenom flera kriser och en bransch i ständig förändring utifrån en envishet, nyfikenhet och inställningen att inte komplicera saker.

Magnus Heljeberg, VD för JCDecauxSverige
Magnus har över 20 års erfarenhet från mediebranschen både i Sverige och internationellt och är vd på JCDecaux Sverige sedan 2005.

Linda Palmgren, VD för Bauer Media
Tidigare vd Starcom och chief development officer för Publicis Groupe var med och grundade influencerbranschen och har kallats ledare av sin tid. Linda är också en del av styrelsen för Stadium, Sveriges Marknadsförbund och IAB Sweden.

Niclas Fröberg, Styrelseordförande och grundare Tre Kronor Media
Började på TV3 1990 som säljare av tv reklam. Har de senaste 20 åren arbetat på mediebyå som Nordisk CEO för MindShare samt startade Tre Kronor Media 2007. Hela 9 gånger har Tre Kronor Media utsetts till Sveriges bästa mediebyrå. Niklas är även styrelseordförande i Sveriges Marknadsförbund.

Malin Häger, Försäljningsdirektör TV4
Arbetat i mediebranschen sedan 1988 på bland annat TV3, Mediavision, Initiative Universal och Starcom. På TV4 sedan 2011, nu med ansvar för reklamaffären i Sverige och Finland.

Företag prisas för sin framgångsrika internationalisering

Fonden för Exportutveckling delar ut priserna
Export Hermes och Upcoming Star

Sedan 1981 premieras varje år företag som haft en extremt positiv exportutveckling med utmärkelsen Export Hermes. Fonden för Exportutvecklings ordförande Anders Lundwall avslöjar årets vinnare.








Lunchpasset: kl 12.00-13.00

2 pass x 30 min

Panelsamtal:
Vad står branschen i mångfald och jämställdhet 2020?

Moderator: Christina Knight

Panel: Barakat Ghebrehawariat, Jennifer Anglade Dahlberg, Roshanak Fatahian, Viktoria Saxby

Lyssna till några av branschens mest spännande röster just nu när det gäller var reklambranschen står i frågor om jämställdhet, inkludering och mångfald och vart den är på väg – om den nu är på väg?

Christina Knight är Creative Director med över 30 års erfarenhet av reklambranschen.
Hon är prisbelönt för sitt kreativa arbete och ledarskap, men också känd för att vara den starkaste rösten för jämställdhet, inkludering och mångfald inom reklambranschen i Sverige,inte minst genom sina böcker ”Mad Women” and ”Not Buying It”. Christina har föreläst över hela världen för att inspirera till förändring, men också varit lärare och mentor till oräkneliga unga människor i branschen.Hon är styrelseledamot i UN Women Sweden och IAW (International Alliance of Women), samt medgrundare till organisationen TakeTwo,för ökad jämställdhet, inkludering och mångfald inom mediabranscherna överlag. På dagtid jobbar hon som Creative Director på The Amazing Society i Stockholm.

Barakat Ghebrehawariat, Statsvetare och föreläsare
Barakat är en entreprenör med kommunikation som kompass och demokrati som drivkraft. Han är mer känd som Demokratiagenten. Barakat är en föreläsare, rådgivare och utbildare med lång erfarenhet av att arbeta med mångfald utifrån ett kommunikationsperspektiv. Barakat har en dubbelexamen i statsvetenskap och journalistik.

Jennifer Anglade Dahlberg, Författare/Skribent/Social commentator
Jennifer är född och uppvuxen i New York och har examen från Columbia University. Hon flyttade till Sverige 1997 och bor i Stockholm med sin man och två barn. Hennes tredje roman kommer att publiceras av Norstedts 2021.

Roshanak Fatahian, Business Director, Volontaire
Roshanak har jobbat i gränsvärden mellan kommunikation, design och tjänsteutveckling i över 10 år med varumärken som Swish, Klarna, Försvarsmakten, SAS, SVT, Willys m.fl. Roshanak är dessutom medgrundare till nätverket All of us som arbetar för inkludering och mångfald inom kommunikationsbranschen. Utöver det är hon styrelseledamot på Sveriges Kommunikationsbyråer, kursansvarig på Berghs samt utsett till #2 näringslivets superkommunikatörer 2019 av Resumé.

Viktoria Saxby, Kommunikations- och jämställdhetsexpert
Viktoria har arbetat med jämställdhets- och inkluderingsfrågor i 25 år, både i Sverige och globalt. Hon har även skapat globala kampanjer och utställningar, bland annat om att engagera män och pojkar för jämställdhet. Idag driver hon företaget HopeComms som arbetar med inkludering inom privata sektorn, myndigheter, och organisationer, samt arbetar för UN Women i DR Kongo för att få in fler kvinnor inom politiken. Hon driver också organisationen TakeTwo, för mer representativa mediebranscher.

Panelsamtal:
Hur lyckas man nå fram till den medvetna konsumenten? Marknadsledare ger sin syn på cirkulär ekonomi och hållbarhet i ett konsumtionssamhälle

Moderator: Alexandra Davidsson

Panel: Pino Roscigno, Kaj Török, Tom Thörnblom, Kristin Hars

I början av juli antog Sveriges regering en strategi för en cirkulär ekonomi. Framtidens hållbara konsument är och måste vara en cirkulent. Att ställa om är nödvändigt och vi måste göra det nu. Hur gör marknadsledarna för ställa om sina affärsmodeller mot en cirkulär ekonomi? Vad är lönsamt? För vem och vilka? Vad bör man tänka på?
Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Föreningen Medveten Konsumtion Sverige ställer frågor om mer hållbara konsumtionsbeslut och beteenden.


Alexandra Davidsson, generalsekreterare Medveten Konsumtion

Alexandra utsågs nyligen till en av Sveriges främsta hållbarhetstalanger under 33 år på Aktuell Hållbarhets lista 2020 och hon rankas som en av Sveriges 75 framtida kvinnliga ledare år 2020 av chefsorganisationen Ledarna. Alexandra sitter även med i SIS gruppen Miljöaspekter i textil och i Advisory Board för Smart Up Accelerator.

Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium
Pino har flerårig erfarenhet av marknadsföring, försäljning och affärsutveckling med hållbarhet i fokus inom den finansiella sektorn och nu ansvarig för varumärket och kommersialiseringen av Stadiums erbjudande sedan tre år.  

Kaj Török, Chief Reputation Officer & Chief Sustainability Officer Max Burgers
Kaj har flera gånger utsetts till en av Sveriges 100 mest inflytelserika personer i gröna frågor och han har arbetat med kommunikation och hållbarhet sedan 1996 vilket gjort honom till en pionjär inom området.
Kaj har en bakgrund från bland annat Det Naturliga Steget. Han var också med och grundade hållbarhetskommunikationsbyrån Futerra Stockholm.

Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef Lyko
Tom har en bakgrund från finansbranschen där han har erfarenhet av att arbeta med hållbarhet, kund- och ägardialoger på Skandia samt hållbarhetsrating på Sustainalytics.

Kristin Hars, Chief Commercial Officer Bubbleroom
Kristin har varit på Bubbleroom i över 4 år och innan arbetade hon på olika modeföretag (bla River Island och All Saints) med fokus på försäljning och sortiment.

Eftermiddagspasset: kl 14.30-16.00

4 pass x 20 min

Medborgarservice och samhällsinformation
i det offentliga rummet

Micael Nilsson, vVD och etableringschef JCDecaux
Morten Johansson, arkitekt och medgrundare av DinellJohansson

Hur hänger reklam, samhällsinformation och förnyelse och innovation i det offentliga rummet samman?
Micael Nilsson, vVD och etableringschef på JCDecaux och Morten Johansson, Arkitekt och medgrundare av DinellJohansson samtalar om hur kommunikationen i det offentliga rummet möjliggörs genom innovativa, arkitektritade lösningar.

Micael Nilsson, vVD och etableringschef på JCDecaux

Morten Johansson, Arkitekt och medgrundare av DinellJohansson


Hur påverkas vår hälsa av våra
alltmer uppkopplade liv

Karin Schulz, Generalsekreterare Mind

Den digitala teknikens möjligheter och hur våra allt mer uppkopplade liv påverkar vår hälsa nu och framöver.

Hur påverkar det digitala livet barn och unga?
Stor del av barns och ungas vakna tid spenderas på digitala medier. Mind publicerade en kunskapsöversikt 2020 om hur användningen av digitala medier påverkar barn och ungas psykiska välbefinnande. Genom denna kunskap förstår vi bättre risker och fördelar med kommunikation i digitala kanaler. Hur kan digitala medier främja psykiskt välbefinnande i framtiden?  Hur kan vi alla bidra?

Karin Schulz, Generalsekreterare Mind
Karin Schulz har arbetat med ideell sektor under mer än 25 år både som finansiär, konsult och anställd. Hennes främsta kompetenser är förändringsarbete, ledarskaps- och verksamhetsutveckling för att uppnå hållbara resultat och effekter. Efter att ha ägnat större delen av sin karriär inom biståndssektorn har hon de senaste 7 åren arbetat med frågor som är relevanta i Sverige. Först som generalsekreterare för hållbarhetsorganisationen Det Naturliga Steget och nu för Mind.

Badfluence? makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier

Julia Lundin och Yasmine Winberg, Årets journalister 2019 utsedda av Sveriges Tidskrifter

De finns överallt i dina sociala medier, oavsett om de heter Alexandra Nilsson, Isabella Löwengrip eller Joakim Lundell. Influencers är vår tids nya älsklingar, men också tidernas minst granskade makthavare. Med sin miljonpublik formar de en helt ny generation genom sina Instagram-flöden.
I skuggan av strålkastarljuset har influencermarketing vuxit till en miljardindustri, men till vilket pris?
Badfluence? är en bok som går bortom det ytliga och undersöker hur samhället påverkas av den miljardindustri som växt fram de senaste 15 åren. Med hjälp av forskare, experter och influencers själva avtecknar de prisbelönta journalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg en värld av halvsanningar, bluffsiffror och smygreklam.

Julia Lundin
Redaktör på Resumé. Julia blev utsedd till Årets Journalist 2019. Släpper boken ”Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier” på Atlas 15 sep tillsammans med Yasmine Winberg. Utflyttad smålänning med en bakgrund inom lokalpressen och på contentbyrå. Älskar att undersöka och gräva inom kommunikationsområdet. Dagarna ägnas numera åt en tre månaders filur kallad Elliot-bus.

Yasmine Winberg
Redaktör på Resumé. Yasmine blev utsedd till Årets Journalist 2019. Släpper boken ”Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier” på Atlas 15 sep tillsammans med Julia Lundin. Tidigare reporter på Aftonbladet och ägnade sig dessförinnan åt att marknadsföra något så bokstavligen torrt som gipsskivor.

Vad händer nu med framtiden?

Christian von Essen, frilansande medieproffs, författare, podcastproducent.

Christian von Essen har i podcasten Heja Framtiden intervjuat närmare 200 forskare, futurister, författare, filosofer och företagsledare, för att undersöka vad som väntar vid horisonten – hur vi tillsammans kan skapa en så ljus framtid som möjligt. Under pandemivåren 2020 återvände han till några av poddens mest spännande intervjupersoner för att få deras uppdaterade syn på vägen framåt. Det resulterade i boken ”Vad händer nu med framtiden? 20 visioner om Sverige efter corona”.
Den här föreläsningen summerar Christians lärdomar och insikter från hans många möten. Hur kan vi prata om visioner och framtidsoptimism mitt i krisen?

Christian von Essen, podcastproducent till Heja Framtiden
Christian är redaktör, frilansande journalist, copywriter,
medieproffs, författare, podcastproducent. Sedan 2018 driver han podcasten Heja Framtiden. I podden intervjuar han experter, forskare, futurister, författare och visionärer om hur framtiden kan se ut och hur vi ska göra den så bra som möjligt tillsammans.


Avslutning och goodiebags kl 16.00

Digital goodiebag! – Anmälda kommer att få en digital goodiebag efter Tendensdagen avslutas kl 16.00. Se till att du anger ditt mobilnummer och mejladress korrekt vid anmälan.
Anmälningar som inkommer samma dag som Tendensdagen kommer dessvärre inte erhålla sms-goodiebag (av teknisk avledning)

Tendensdagen kommer i år att ske digitalt.

Medlemmar är fritt välkomna till Tendensdagen obegränsat antal! Anmäl hela avdelningen! Stäm av med dina kollegor!

Varmt välkommen till Tendensdagen
8 oktober kl 09.00 – 16.00
Du är med och deltar via länk.

Morgonpasset kl 09.00-10.00
Lunchpasset kl 12.00-13.00
Eftermiddagspasset kl 14.30-16.00

Så här går det till:
1. Anmäl dig nedan.
2. När det är dax och seminariet startar 8 oktober så får du ett mejl där klickar du på länken för att delta.
3. Vi sänder via Youtube.

Anmälan – varmt välkommen!

Dag: 8 oktober 2020
Tid: kl 09.00 – 16.00
Plats: Online via Youtube
Tänk på att kontrollera din skräppost om du inte får din bokningsbekräftelse.

Samarbetspartners Tendensdagen 2020

Vi reserverar oss för ev. ändringar i programmet!