16 augusti 2009

Färre plastkassar

Gratis plastkassar försvinner i Frankrike och minskar i Storbritannien.

Organisationen för dagligvaruhandeln, la fédération des entreprises du commerce et de la distribution FCD, har beslutat att helt upphöra med gratis plastkassar till kunderna.

Om 3 år ska det inte delas ut några gratis plastkassar längre i mataffärer

Eftersom det är mer komplicerat för mindre närbutiker att helt sluta med gratis plastkassar har handeln fått en respit på 3 år. Under denna tid ska kunderna hinna vänja sig vid att ta med sig egna kassar när de handlar mat. På fem år har livsmedelshandeln minskat hanteringen med gratis plastkassar med 80%, från 10 miljarder kassar 2002, till 2 miljarder 2007. (Frankrike har 64.1 milj invånare.)
FCD är emot den skatt på €0,10 på plastpåsar för frukt och grönt, som regeringen vill införa. Gratis plastpåsar (för frukt och grönt) är en förutsättning för att kunna sälja frukt och grönt i lösvikt. De brittiska dagligvarukedjorna Tesco, Asda, Waitrose och Sainsbury’s har drastiskt minskat utdelningen av gratis plastkassar till kunderna. I februari 2007 kom ett antal brittiska dagligvarukedjor överens om att minska gratis plastkassar 25% senast vid utgången av 2008.

Bara på ett år har försäljningen av tygkassar skapat stora intäkter

Butikerna är mer restriktiva med att dela ut gratis plastkassar och uppmanar kunderna att i stället använda ”bags for life”-kassar i tyg eller kraftig plast. Butikerna har på så sätt minskat användningen av plastpåsar 30% och fortsätter kampen för att minska användningen ännu mer. Tesco är bäst i klassen och delar idag ut hälften så många plastkassar jämfört med 2006. Kedjornas försäljning av hållbara kassar ”bags for life” har ökat mer än 200% sedan februari 2007.