22 mars 2009

Digitala stortavlor på métro-stationer

400 LCD-skärmar för reklam installeras i Paris tunnelbana.Reklamaffischer i papper ersätts med reklam på LCD-skärmar (90 X 160 cm).

Skärmarna kan också registrera antalet förbipasserande och hur länge individer stannar upp framför reklamen. Reklam exponeras inte inne i tunnelbanevagnarna såsom i Sverige. Vidare är ljud förbjudet på tunnelbanestationer i Paris, varför man inte kan visa videoclips med ljud utan bara bilder. Företaget Métrobus, som administrerar reklamen i métron, ägs till 67% av Publicis och 33% av JCDecaux. Enligt Métrobus har inte reklamaffischer i papper någon framtid. Digital reklam innebär slutet för pappersaffischer som måste bytas ut och klistras upp av personal.
Reklam med rörliga bilder på LCD-skärmar visas idag på bank- och postkontor, vid kassorna i dagligvaruhandeln och andra ställen där folk ofta står i kö. På Paris flygplatser har JCDecaux drygt 300 digitala reklamskärmar och Clear Channel har installerat 200 skärmar i olika köpcentra i Frankrike.
Under andra halvan av 2009 installerar Métrobus LCD-skärmar på stora tågstationer över hela Frankrike.