31 mars 2015

Aprilskämt i marknadsföring – minns du dessa?

cafe_nero_april_foolMarknadsföring och aprilskämt går tätt i hop, hand i hand. Så gott som varje större företag har sina egna skämt i pressmeddelande-utkorgen och i sociala medier, med förhoppning om att hamna på någon aprilskämtlista i stora medier.
Ni sitter kanske själva just nu och väntar in årets feedback på er aprilkampanj? Här är några första aprilskämt från 2014:
Fota dig själv med kändisar
På Googles hårdbevakade officiella blogg berättar de att de lägger till en ny funktion som enkelt låter dig klippa in superstjärnor i dina bilder. Vilket lyft! (?)

 Ica lurar till det om Ica Glasses (inte Piggelin denna gång)
Vi vet inte hur många som verkligen gick på den, men i fjol drog Ica och byrån King till med att sikta långt fram digitalt. På deras egna variant av Google glasses så kunde du vara riktigt i framkant under din shoppingtur. Glasögonens ir-port scannar av produkter och kan ge bäraren information om pris, ursprung och innehåll.
Kamratposten delar upp sig i tjej- och killvariant
Könssegregering måste ju vara lönsamt – titta bara in i en leksaksbutik. Så verkade barntidningen KP tänka i fjol och lanserade sin egen tjej och kill variant. Inte sant, förstås, och många kan pusta ut.
Mazdas nya familjebil?
Mazda tar visst sin sportigaste sportbil och förlänger den lite. Vips, en familjebil, eller? Rapporterade Teknikens värld som dock påminner om vilket datum pressmeddelandet landade i deras mejlkorg.
LinkedIn börjar med ”Katter du kanske känner”
Cats You May Know – katter du kanske känner, designades för att ge våra tassburna professionella vänner en möjlighet att bygga sitt personliga varumärke med både människor och andra katter. Menade det professionella nätverket LinkedIn som hoppade på trenden med katters enorma popularitet online.