31 oktober 2022

5 frågor till Charlotte Gateau – nytillträdd marknads- och kommunikationschef på Dramaten.

Charlotte Gateau, marknads- och kommunikationschef Dramaten.
Foto: Åsa Lundén.

Du har ett spännande jobb som marknads- och kommunikationschef på Dramaten.
Berätta lite om dig själv och din bakgrund?

Jag har en musik/konstnärlig utbildning i botten och en examen från IHR och den kombinationen har gjort att jag haft förmånen kombinera två områden som jag brinner för – kultur och kommunikation – och lagt till ett tredje – ledarskap. Jag har jobbat som chef med spännande uppdrag på bla på Kulturhuset, Kulturhuset Stadsteatern, Region Stockholm, Uppsala Stadsteater och Moderna Museet. Och nu Dramaten.

Berätta gärna också kort om Dramaten
och dess bakgrund?

Oj, finns så mycket att berätta; men kort så är Kungliga Dramatiska Teatern Sveriges nationalscen och till för alla i Sverige. Dramaten ska både förvalta teaterhistorien och förnya och utveckla teaterkonsten vilket innebär en blandning av klassiker och nyskriven repertoar och ett stort fokus på teater för barn och unga. Huset på Nybroplan invigdes 1908 men det var Gustaf III som grundade KDT på 1700-talet.  

Hur ser hösten/vinterns repertoar ut
och vilken är din favorit?

Så svårt att lyfta något jag tycker att bredden i repertoaren är väldigt stark och att det finns många föreställningar som lockar på olika sätt. Vi har något för alla. Ska jag ändå lyfta något så får det bli Ett dockhem på Stora scenen och Arv i Målarsalen.  

Hur väljer ni de pjäser ni sätter upp?

För att skapa nutidens och framtidens nationalscen behöver repertoaren attrahera många. Att våga sticka ut och provocera och stå för något nytt samtidigt som man värnar om historien och klassikerna. Dialoger om detta förs internt på teatern i olika konstellationer och i slutänden är det ett beslut för teaterchefen Mattias Andersson att sätta sin konstnärliga intention i valet av repertoar.

Hur ser er målgrupp ut och hur kommunicerar
ni med den?

Vi jobbar med olika segment kopplat till motivation. De vanligaste drivkrafterna att besöka Dramaten är dels den sociala aspekten att uppleva något som engagerar tillsammans med familj och vänner. Men också en nyfikenhet på att uppleva något nytt som man inte har varit med om tidigare. Vi har också många besökare som tycker att teater är en omistlig del av deras liv som de inte kan vara utan och som gärna kommer när vi visar en mer fördjupande repertoar. Kommunikation och budskap kopplas till segmenten. Vi jobbar också med segmentering när det gäller besök – lojala, återkommande, förstagången etc. – och direkta erbjudanden.