31 januari 2020

Ny Chefredaktör Trender & Tendenser

Christer Löfgren är ny chefredaktör för medlemstidningen Trender & Tendenser.  Men vem är han egentligen? Det ska vi ta reda på här.

Kan du beskriva dig själv i fem ord?
Envis, nyfiken, lyhörd och självsäker; fyra får räcka.

Vad har du gjort tidigare?
Ett urval är att jag har drivit en egen juristfirma; var chefredaktör och huvudskribent på BrandNews och PatentEye från mitten av 1990-talet till i år samt brandnews.se sedan 2009 till i år. Jag var med och drog igång och var chefredaktör och huvudskribent för Bonnier Ledarskaps handbok om Varumärken i drygt tio 10 år. Jag var med och drog igång SIGNUMPRISET 1995 och har sedan dess varit sekreterare i och föredragande för juryn. Jag var sportkommentator för bl.a sumo och judo och nyhetsprogramledare på Eurosport i drygt 20 år, och kommenterade på Viasat under OS 2016.

Vilka erfarenheter/färdigheter kommer du främst ta med dig in till detta uppdrag?
Att skriva om tämligen komplicerade ämnen på ett lättillgängligt sätt. I övrigt ska det förhoppningsvis visa sig i april när första numret som jag är involverad i publiceras.

Varför valde du att tacka ja till det här uppdraget?
Det låter spännande, intressant och ger mig möjlighet att stilla min nyfikenhet i den här delen av arbetet med kommunikation och marknadsföring, efter alla år med juridisk utgångspunkt inom samma ämnen.

När sätter du igång med ditt första nummer?
Jag arbetar för fullt med det nu.  Tidningen kommer i april. Se till att du har anmält din mejladress till info@svemarknad.se så att du får tidningen i din mejlbox.

Vad är det bästa med att ta fram en tidning?
Att sprida kunskap.

Kommer vi att märka några förändringar på innehållet i Trender & Tendenser nu när du ska ta över som chefredaktör?
Till viss del. Tanken är att varje nummer kommer att ha ett tydligare tema över flera uppslag. Det kommer också, föga förvånande, alltid finnas en del med något aktuellt marknads- eller varumärkesrättsligt avgörande. Jag kommer även ändra lite kring formgivningen.

Finns det någon tidning som du har som förebild nu när du ska utveckla Trender & Tendenser?
Nej, varje tidning lever sitt liv under sina förutsättningar.

Vilka frågor inom kommunikation och marknadsföring brinner du för?
Jag är snarast intresserad av många delfrågor. Om jag ska nämna några är frågan om och i så fall hur man verkligen kan nå fram så att mottagaren påverkas i djupet. En annan fråga är associationsskapande och -vidmakthållande i alla dess former. Även övergripande frågor som hur skiftet från masskommunikation till riktad kommunikation kommer utvecklas, är högst intressanta.

Vad ser du för trender och tendenser inom kommunikation och marknadsföring just nu?
Det är ju det jag ska sätta tänderna i framöver så det kommer ni att märka i webbtidningen.

Hur ser din dagliga mediekonsumtion ut?
Huvudsakligen webbaserade dagsmedia på svenska och engelska, jag är synnerligen sparsam på sociala medier så tiden framför skärmen som inte är jobb ägnas åt dagsmedia samt en del branschmedia. Jag försöker också hinna se nyhetsprogram på någon av de två stora morgon-tv-kanalerna i samband med frukosten och om möjligt någon av kvällssändningarna.

Vilka är dina favorittidningar?
Jag väljer ut en: Nacka Värmdö Posten.

Varmt välkommen Christer!