10 maj 2017

KappAhl och Resia i samarbete

Samarbeten mellan varumärken är ett sätt att stärka musklerna för samarbetsparterna. Vissa går till och med så långt som att två varumärken tillsammans, skapar ett helt nytt. Som exempelvis när Mercedes och klocktillverkaren Swatch lanserade Smart-bilen. I det fallet är egentligen ingen av samarbetsparterna speciellt tydliga på längre sikt. Smart säljs fortfarande av Mercedes-handlarna, men kopplingen till Swatch-klockan är betydligt mer diffus idag.
Vanligare är att den nya produkten binder samman parterna på ett tydligare sätt. Som i samarbetet mellan GB och Marabou i Daimglass.
Eller att två eller flera varumärken samarbetar i gemensamma erbjudanden. Som McDonald’s och Disneys samarbete i Happy Meals. Disneyfigurerna i måltiden marknadsför en ny film och lockar samtidigt barnen tillbaka till McDonald’s för att samla hela serien av de aktuella figurerna.

Med kompletterad semestergarderob från KappAhl och biljett från Resia, kommer en vinnare att bli resereporter. Foto: KappAhl/Stefan Edetoft
Med kompletterad semestergarderob från KappAhl och biljett från Resia, kommer en vinnare att bli resereporter. Foto: KappAhl/Stefan Edetoft

Varken KappAhl och Resia är särskilt aktiva, när det gäller traditionell marknadsföring. Men de båda har nyligen inlett en gemensam marknadsföringssatsning i form av en tävling, där vinnaren får bli de båda varumärkenas gemensamma resereporter. Under en septembervecka på Mallorca ska vinnaren rapportera om sin semester på både Resias och KappAhls sociala plattformar. Förutom resa och uppehälle på Mallorca, får vinnaren dessutom ett bidrag till sin semestergarderob i form av presentkort från KappAhl till ett värde av 5 000 kronor.
Resia arbetar idag alltmer med samarbeten, som en del i en ökad satsning på sociala medier och content.
Båda parter ser klara kopplingar mellan resor och mode.
”Att klä sig rätt på semester och packa så smidigt som möjligt, är en del av reseupplevelsen”, säger Monika Kostovska, chef pr mode & hållbarhetskommunikation på KappAhl.
Lina Eklund, som är presskommunikatör på Resia, konstaterar att Resia och KappAhl vänder sig till ungefär samma målgrupp, vilket gör samarbetet naturligt.
För företag som funderar på samarbeten är det klokt att söka partnerskap med varumärken som är någorlunda jämnstarkt. Ett svagt eller okänt varumärke har svårt att dra nytta av samarbetets fördelar, om partnern (eller partnerna) är mycket starkare och mer välkänt. Det är lätt att tro att man på det sättet ska få värdefull draghjälp. Men risken är att det blir tvärtom och att det svagaste försvinner. Två eller fler ”jämnsvaga” däremot, kan genom samarbetet få betydligt större genomslagskraft på marknaden och i bästa fall ta upp kampen med de stora drakarna.