12 april 2017

Bilen kan bli en ny reklamkanal

Riktad radioreklam och röstbaserad ”personlig assistans” är några av de möjligheter som kan bli verklighet i framtida bilar, som på det sättet också blir reklamkanaler.

Är det här ett nytt reklammedium som är ute och kör?
Är det här ett nytt reklammedium som är ute och kör? Foto: Ford

På den stora mässan, South by Southwest 2017 i Austin, Texas för en tid sedan, talade Scott Burnell, från Fords Global Lead/Business Development and Partner Management och han hävdade att bilen kommer att bli ett nytt slagfält för audio-content.Genom att kombinera det växande utbud av audio-tjänster, som redan idag finns för uppkopplade bilar, som geografisk position, väderuppdateringar, trafikinformation, med detaljer om exempelvis bilmodellen med mera, skulle man kunna anpassa reklamen till förare och tillfälle.
”Det blir då möjligt att sända de budskap som är relevanta för just den föraren, just vid det tillfället och på den platsen”, konstaterade Scott Burnell.
Tekniken ger ytterligare möjligheter genom att den kan länkas till andra anslutna enheter, som exempelvis smarta telefoner.
”Det finns en massa häftiga sätt att leverera meddelanden till bilen. Om man tänker på det i marknadsföringstermer, så är det möjligheten att veta att en person sitter i bilen, känna att telefonen är ansluten till den. Då kan man sända reklam som är speciellt anpassad till just den bilen och den personen i bilen. Det här finns inte idag, men är vad vi jobbar på för nästa steg i utvecklingen av content”, förklarade Scott Burnell.
Röstbaserade ”personliga assistenter” kommer också att spela större roll i framtida bilar. Ford har nyligen offentliggjort ett samarbete med Amazons Alexa, som ger kunder tillgång till ett urval tjänster bakom ratten, via muntliga kommandon.
”Istället för att behöva plocka fram telefonen och klicka på något, så kan vi ju redan idag säga det till enheten. Man kan säga det till sin bostad och man kan säga det till sin bil. Det här är den utveckling vi kan se. Mot ljud och hur ljud kan bidra till personlig assistans, vid sidan av bara innehållsleverans”, sa Scott Burnell.
Carin Fredlund