24 augusti 2012

Möt författaren till en ny bok om varumärkesutveckling och sociala medier

Vi gillar bra böcker om marknadsföring och blir ofta nyfikna på författarna bakom dem och varför de skrivit boken. Därför har vi intervjuat Lena Leigert som skrivit boken Nya tiders varumärken. Lena är VD för kommunikationsbyrån Kreafon och detta är hennes tredje bok om kommunikation och sociala medier. Nya tiders varumärken är nominerad till utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2012.
Varför skrev du boken och vad är nytt?
”Nya tiders varumärken” är på sätt och vis en fördjupande fortsättning till min första bok ”Marknadsföring och kommunikation i sociala medier”, Sveriges första bok om marknadskommunikation i sociala medier. Många företag upptäcker att det inte längre går att skapa starka varumärken enbart med traditionella reklamkampanjer, och upplever det jobbigt att inte kunna styra allt som sägs. Jag skrev boken för att visa att dagens varumärkesarbete och modern marknadskommunikation kräver andra metoder än dem man hittills använt sig av. Inte minst för att man idag måste förhålla sig till omgivningens kommunikation.
Varför ska jag läsa den?
För att få en bättre förståelse för dagens förutsättningar och varför både ledning och alla medarbetare behöver engageras i varumärkesfrågan. Framgångsrika varumärken kan inte skapas hos en byrå, eller enbart på marknadsavdelningen. Alla hjälps åt, inte minst konsumenterna. Läs boken för att få strategiska verktyg som hjälper dig skapa varumärkesbyggande kommunikation.
Vem tycker du ska skriva en bok och om vad?
Troed Troedsson. Jag gillar hans förmåga att slå huvudet på spiken, även i mycket korta ordalag. Kanske en bok med samlade tweets och facebookuppdateringar? Allra helst hade jag sett hans framtidsspaningar i bokform.
Vad är enligt dig den största utmaningen nu och framåt för Sveriges marknadsförare?
Att kommunicera på kundens villkor. Detta i sin tur kräver organisatoriska förändringar i företagen. Olika avdelningars funktioner flyter in i varandra, och ”marknadsföring” kan sorteras in på flera olika funktioner i ett företag.
Det är till exempel inte givet att det enbart är marknadsavdelningen som ska sköta kommunikationen i sociala medier, viss kommunikation bör skötas av till exempel säljavdelningen eller kundsupporten, och på personnivå. Och i takt med att företag blir allt mer beroende av hur medarbetarna kommunicerar har HR-avdelningen en stor del i varumärkesarbetet. Denna ”oreda” är en spännande utmaning!
Vilken bok har du själv på nattduksbordet/skrivbordet?
Ska precis börja på Fredrik Häréns ”Bli en vinnare i den globala världen” för andra gången.