Den snabbaste värdeökningen står varumärket Facebook för, med imponerande 74% ökning av värdet till 33.2 miljarder dollar, vilket ger en 19:e plats på listan.
Världens tio högst värderade varumärken 2012
1. Apple
2. IBM
3. Google
4. McDonalds
5. Microsoft
6. Coca-cola
7. Marlboro
8. AT&T
9. Verizon
10. China Mobile
Värt att notera är hur tekniken spelar en allt större roll i våra liv. 7 av de 10 i topp är företag verksamma inom teknik eller telekommunikation. För första gången i undersökningens sjuåriga historia har ett afrikanskt varumärke letat sig in på listan. Det är den sydafrikanska mobiloperatören MTN som återfinns på 88:e plats.
Studien ger också belägg för tesen att fler kvinnor i ledande position ger framgång. 77% av de varumärken som återfinns på listan har kvinnliga styrelsemedlemmar och det genomsnittliga värdet på dessa varumärken är det dubbla jämfört med de utan kvinnor i styrelserummen. Dessutom har varumärken med kvinnliga styrelsemedlemmar betydligt större tillväxt.
Läs mer om undersökningen här.
Källa: MillwardBrown