22 maj 2012

Apple behåller titeln som världens mest värdefulla varumärke

Världens mest värdefulla varumärken fortsätter att öka i värde trots den ostadiga ekonomin. Det visar Millward Browns årliga varumärkesundersökning BrandZ Top 100. För andra året i rad tar Apple (värderat till 182.9 miljarder dollar) hem förstaplatsen på listan där IBM är tvåa efter att ha kört om Google som halkat ner ett snäpp till tredje plats.

Den snabbaste värdeökningen står varumärket Facebook för, med imponerande 74% ökning av värdet till 33.2 miljarder dollar, vilket ger en 19:e plats på listan.
Världens tio högst värderade varumärken 2012
1. Apple
2. IBM
3. Google
4. McDonalds
5. Microsoft
6. Coca-cola
7. Marlboro
8. AT&T
9. Verizon
10. China Mobile

Värt att notera är hur tekniken spelar en allt större roll i våra liv. 7 av de 10 i topp är företag verksamma inom teknik eller telekommunikation. För första gången i undersökningens sjuåriga historia har ett afrikanskt varumärke letat sig in på listan. Det är den sydafrikanska mobiloperatören MTN som återfinns på 88:e plats.
Studien ger också belägg för tesen att fler kvinnor i ledande position ger framgång. 77% av de varumärken som återfinns på listan har kvinnliga styrelsemedlemmar och det genomsnittliga värdet på dessa varumärken är det dubbla jämfört med de utan kvinnor i styrelserummen. Dessutom har varumärken med kvinnliga styrelsemedlemmar betydligt större tillväxt.
Läs mer om undersökningen här.
Källa: MillwardBrown