Därför att jag såg att mobilen håller på att bli vårt första fönster mot världen. När något händer i världen – den stora eller lilla – är det genom mobilen vi först får veta det. Nyheten kan komma genom ett samtal, ett sms, ett inlägg på twitter eller kanske genom en nyhetssajt. Det är tydligt att mobilen håller på att bli vår allra viktigaste kommunikationskanal. Och då måste man som marknadsförare ställa sig frågan: Vilka nya möjligheter innebär detta? Den frågan ville jag svara på.
För att få grepp om alla olika metoder att marknadsföra sig, som finns i den mobila kanalen. Boken går utförligt igenom mobila hemsidor, appar, SMS, annonsering med mer. Och alla metoderna relateras till olika typer av marknadsföringsmål. När du läst boken blir det enkelt att lägga en strategi för just ditt företags närvaro i kanalen.
Det vore fantastiskt intressant om min 4-årige son kunde skriva en bok om allt som snurrar mellan hans öron. Gärna med hjälp av en bra redaktör som kunde strukturera upp och förklara samband. Själv lyckas jag bara få fram en strid ström av lösryckta fragment.
Att våga välja bort. Genom att välja bort kan du fokusera, och först då har du möjlighet att utveckla riktigt relevanta erbjudanden och skapa ett starkt varumärke.
The Fountainhead av Ayn Rand och Performance Marketing with Google Analytics av Tonkin, Whitmore & Cutroni.
Vilken bok som blir Årets Marknadsföringsbok tillkännages på Tendensdagen den 27 oktober. Övriga nominerade böcker hittar du här.