Här är programmet till Tendensdagen 2015 på Oscarsteatern.
Francesca O’Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund och Marknadsföreningen i Stockholm och Peter Nyström, ordförande i Sveriges Marknadsförbunds styrelse inleder dagen.
Affärsförutsättningarna har förändrats mer de senaste 30 månaderna än de senaste 30 åren. Hör Thomas Brenemark om hur marknadschefen kan hantera dragkampen mellan att maximera dagens intäkter och optimera morgondagens, de som kommer behöva kunna mer än tidigare och de nya yrkesroller som är på väg.
Thomas Brenemark är COO/ grundare av Whygency, ledningsrådgivare i kommunikationsfrågor och tidigare strategisk direktör på Rewir, DDB och McCann.
2015 är det elfte året i följd som Marknadsföreningen i Stockholm delar ut priset “Årets Marknadschef”.
Förra året tog Lina Söderqvist, då på Björn Borg, hem det ärofyllda priset. Följ utdelningen direkt på Oscarsteaterns scen!
De nominerade är:
Caroline Rudbeck, Dustin
Mats Eliasson, Samhall
Catarina Falkenhav, Abba The Museum
Magnus Ribbeklint, Warner Music Sweden
Mattias Zingmark, Kolmården
Vad gör någonting till ett spel, vad innebär det för kommunikationen och hur når man ut med det man vill genom spel? Speldesignexperten Jon Manker går igenom dessa frågor ur ett speldesignperspektiv.
Jon Manker, Lead Game Designer och CCO på Ion Game Design har på mindre och större bolag arbetat med speldesign i många olika sammanhang och kanaler.
År 2050 räknar FN med att det kommer att bo mellan 10-12 miljarder människor på jorden. Alla ska ha mat, bostäder och saker och samtidigt behöver vi naturen för att överleva. Hur kan vi kommunikatörer och marknadsförare bidra till hållbarhet?
Mariann Eriksson, marknadschef på WWF leder denna paneldebatt på ämnet med spännande deltagare.
Magnus Söderlund, professor på Handelshögskolan och Peter Nyström, ordförande i Sveriges Marknadsförbund delar ut årets utmärkelse.
Johan Swahn, en av författarna till Årets Marknadsföringsbok 2014 om hur sensorik kan användas som ett verktyg inom marknadsföringen för att skapa starkare upplevelser.
Johan Swahn är Ph. D, Sensory Marketing Specialist, Brand Management på ICA Sverige och en av författarna till boken Sensorik och marknadsföring (Studentlitteratur).
Hovets informationschef Margareta Thorgren har lämnat en intensiv sommar med nytillskott och prinsbröllop. Vilka dagliga utmaningar möter hon i denna roll?
Margareta Thorgren är informationschef på Kungl. Hovstaterna och var tidigare kommunikationsdirektör på Scandic Hotels och dessförinnan kommunikationsdirektör på Scan. Hon har även varit PR-konsult och verkat inom mediebyråvärlden.
Få yrkesroller är i lika stor förändring i dag som marknadschefens. Hur påverkar den digitala transformationen marknadsavdelningens arbete? Vilken kompetens måste morgondagens marknadschef ha och hur ska arbetet organiseras? Har marknadschefen spelat ut sin roll och är det dags för helt andra titlar att ta över? Moderator är Katarina Strömberg, chefredaktör på Internetworld.
Peder Bonnier, grundare av Kit
Frida Lundh, försäljningsdirektör corporate sales, Schibsted
Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör, SVT
Johanna Frelin, vd, Hyper Island
Sam Rihani, Head of Marketing Solutions i Norden, Facebook
Karin Zingmark, marknadschef Microsoft AB
Var ligger utmaningarna för det framtida Stockholm och på vilka områden ska man bygga stadens profil och varumärke? Roger Mogert, Stockholm stads stadsbyggnads- och kulturborgarråd, reflekterar kring Stockholms framtid, med särskilt fokus på vilken roll stadsbyggnad och kultur spelar i skapandet av staden.
Roger Mogert (S) är stadsbyggnads- och kulturborgarråd i Stockholm. Har tidigare varit gatu- och fastighetsborgarråd i Stockholm stad och även arbetat för LO i Stockholms län, Långholmens folkhögskola och Transportarbetarförbundet.
Det blir allt billigare att använda hårdvara för att skapa en unik lösning för sin kund. Men hur kan företag som inte ser sig själv som fysiska ta del av den snabba utvecklingen? Martin Willers, grundare People people, berättar om hur gränserna mellan fysiskt och digitalt suddas ut och nya landskap formas.
Martin Willers är grundare av People People, en av Europas hetaste tech startups enligt tidningen Wired. Företaget jobbar med en användarcentrerad designprocess och vill hjälpa innovativa företag göra produkter som kunderna förstår och älskar.
15.00 PAUS
Hur kan en svensk YouTube-stjärna ha fler tittare än TV4 och en Instagramstjärna större räckvidd än Veckorevyn? Mediakartan ritas om i rasande fart och Vigor Sörman guidar dig i hur du bäst kan dra nytta av detta skifte. Få handfasta tips i hur du bäst kan samarbeta med de inflytelserikaste profilerna i sociala medier och nå ut med ditt budskap genom”influencer marketing”.
Vigor Sörman är vd och grundare av Splay, ett digitalt mediahus som hjälper varumärken att hitta samarbeten med inflytelserika stjärnor i sociala medier.
Årets internationella talare tar med oss på en resa ut i världen och in i framtiden. Vilka är de allra
färskaste statistiken och trenderna inom media och marknadsföring och vad väntar runt nästa hörn?
Ariane Längsfeld har lång erfarenhet inom multimedia och mätning av digitala kampanjer och har arbetat med annonsörer, byråer och publicister över hela Europa. Hon har sin bas i Madrid och i London inom Millward Browns Media & Digital Practice team. Nyligen blev hon en del av IAB:s europeiska researchkommitté.
Vi sammanfattar årets Tendensdagen och blickar framåt. Vad bjuder det kommande medieåret på? Vilka slutsatser kan vi dra?
——————————————————————–
För dig som köper biljett med ”+middag” alternativt ”+middag och teater”
Mingla och njut av en god middag på Scandic Grand Central tvärs över gatan. Missa inte denna chans att utvärdera nya kunskaper och byta erfarenheter med branschfolk från hela landet. Ingår i middagsbiljett.
Avsluta kvällen med bra underhållning. Höstens föreställning på Oscarsteatern blir en riktig gangsterkomedi med drömensemble! Ingår i middags- och teaterbiljett.