20 juni 2022

SVT söker Digital Creators till Melodifestivalen

SVT söker Digital Creators till Melodifestivalen

STOCKHOLM 20180310 Foto: Stina Stjernkvist/SVT

SVT är ett public service-företag vars uppdrag vilar på en demokratisk idé. Vårt mål är att erbjuda ett utbud som engagerar, underhåller och berikar – för alla åldrar och intressen. Under vårt tak finns över 120 olika yrkesroller och vi har hela kedjan från idé till produktion och distribution.

Vår verksamhet bedrivs självständigt och oberoende i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället. Vi finansieras genom en public service-avgift som samlas in via skattsedeln. Det är alltså du och alla andra som är de verkliga ägarna.

Digital Creators till Melodifestivalen


Vad vi erbjuder dig:

Melodifestivalen är Sveriges största teveprogram. Inget annat program får så stort genomslag och inget annat program har så dedikerade tittare, fans och följare. När finalen för Melodifestivalen 2022 sändes valde över en miljon personer att ta upp sina mobiler för att rösta på sitt favoritbidrag. Vår dedikerade Mello-app har därför blivit en av Sveriges mest nedladdade.

Melodifestivalen är också ett av världens mest engagerande teveprogram. Få andra program lyckas få en så stor andel av tittarna att interagera med programmet. Vi tror att det kan bli ännu fler!

Allt engagemang som skapas runt Melodifestivalen, oavsett om man röstar i programmet, letar digitala samlarkort, följer någon av våra kanaler i sociala medier eller på annat sätt deltar i det som sker digitalt, är enormt viktigt för oss.

Melodifestivalen är mycket mer än sex direktsända avsnitt. Under två månader producerar, publicerar och sänder vi massor av engagerande innehåll på TV, SVTPlay, Melloappen och alla stora digitala plattformar – varje dag, hela tiden. 

Vilka är vi

Vi är ett litet team som jobbar med att skapa digitalt engagemang och innehåll runt Melodifestivalen, med Mello-appen i fokus. Inför Melodifestivalen 2023 vill vi stärka upp teamet med flera Digital Creators.

Vad den här tjänsten innebär:

I rollen som Digital Creator är ditt huvudsakliga uppdrag att skapa ett intressant, spännande men framför allt engagerande digitalt innehåll runt Melodifestivalen oavsett form. Vi ser det som en självklarhet att du tycker att det är inspirerande att skapa digitala evenemang och intervjua artister, sända live på Tiktok, publicera reels på Instagram samt att skapa kul innehåll på YouTube.

Arbetsplatsen är dels på redaktionen i Stockholm, dels på de platser runt om i Sverige varifrån Melodifestivalen sänds. Att jobba med Melodifestivalen är fantastiskt kul och spännande. Det blir sällan större än det här.

Oberoende, saklighet och opartiskhet är centralt för allt vi gör. Det är viktigt att du delar public service värdegrund om det demokratiska samhället och allas lika värde.

Vem vi tror att du är:

Du brinner för digitalt innehåll och har en djup förståelse för vad som fungerar i olika digitala miljöer. Du funderar mycket på vad som triggar interaktion och vad som gör att användarna kommer tillbaka.

Du ligger alltid i framkant med att testa nya digitala tjänster och funderar på hur du själv ska kunna använda deras triggers och mekanismer. För dig är det självklart att planera, skapa och sedan analysera digitalt innehåll utifrån gemensamma mål och KPI:er.

Vi tror att du som söker har en väl dokumenterad erfarenhet att jobba med sociala medier, ett brinnande intresse för teve som media och ett stort hjärta för Melodifestivalen. Vi antar att du är en person som gillar att alltid vara uppkopplad och följa engagemanget när det än uppkommer.

Du är stilsäker i det svenska språket, är nyfiken på nya kommunikationsformer och gillar att jobba tillsammans i ett prestigelöst team. 

För tjänsten kräver vi att du har:

  • Erfarenhet av att redigera både bilder och video i Photoshop och Premiere.
  • Erfarenhet av att planera, skapa och analysera digitalt innehåll.
  • Gedigen erfarenhet av att jobba både med äldre social media, som nyare och smalare kanaler som TikTok, Twitch eller Discord.

Annat som är bra att veta

Vi söker ett flertal personer. Anställningslängden varierar från tre månader under den mest hektiska sändningsperioden i januari till mars, upp till sex månader med start från mitten av hösten. 

Har du några frågor gällande tjänsten kontakta projektledare Thomas Strindberg thomas@svt.se.

Fackliga frågor besvaras av Jakob Runevad Kjellmar SJF, Jan Chronander Unionen samt Åsa Larsdotter SACO.  Samtliga nås via växeln telefonnummer 08-784 00 00.

Placeringsort Stockholm

Ansökan

Du söker tjänsten genom att klicka på knappen nedan och i samband med ansökan får du besvara ett par urvalsfrågor. Var så konkret som möjligt när du besvarar dessa frågor.

Sista ansökningsdagen är den 10:e september, men vänta inte med att söka. Vi kommer att intervjua löpande och kan därför komma att slutföra rekryteringen innan detta datum.

Välkommen med din ansökan!

Placeringsort
Stockholm

Sista ansökningsdag
2022-09-10

Läs mer och ansök här