Nästan inget var heligt, när Panduro skulle gå från 60-talspyssel till modernt kreativt skapande.
Panduro har sitt ursprung i Danmark, där spanskättade Carlo Panduro började tillverka souvenirer och smycken i liten skala efter kriget. Det utvecklades dock ganska snart till ett litet familjeföretag och i mitten av 50-talet öppnades den första butiken i Köpenhamn. 1962 kom förtaget till Sverige och här ligger idag huvudkontoret.
Företaget ägs och drivs fortfarande av familjen Panduro, men har vuxit till Europas ledande företag för kreativt hobbymaterial och har 103 butiker i sex länder, samt en omsättning som närmar sig miljarden.
FÖR ETT PAR år sedan insåg man dock att man behövde uppdatera varumärkets position och profil och Designkontoret Silver fick i uppdrag att ta med Panduro in i framtiden. Både när det gällde position och form.
”Panduro är ett bra exempel på hur en designbyrå jobbar idag: vi tar ett helhetsansvar för varuärkesutveck-lingen, från insikter som grund för en varumärkesstrategi till kommersia-lisering och genomförande med design”, säger Ulf Berlin, en av Silvers grundare.
Han berättar också att ingenting egentligen var heligt och omöjligt att ändra på, frånsett namnet.
MAN INSÅG ATT det inte längre skulle handla så mycket om att sälja hobbyprylar, utan om att vara en kreativ partner för människor som vill utveckla sina egna idéer och sitt eget skapande.
Positionen blev skärningspunkten mellan kunder-nas kreativitet och butikernas breda sortiment och medarbetarnas expertis.
”Insikterna visade tydligt att Panduros kärnmålgrupp hämtade sin inspiration från sociala kanaler och digitala medier. Det blev startpunkten för en digital transformation hos Panduro och utgångspunkten för identitetsarbetet”, förklarar Niklas Dahl, Insight director hos Silver.
DEN TIDIGARE LOGOTYPEN, med en stiliserad blomma delades upp och blev bubblor i två olika former, som symboliserar både de kreativa idéer som kunderna får, när de besöker butikerna och dialogen med butikspersonalen, som delar med sig av tips och råd.
Ett varumärke, som så tydligt skall kommunicera puls och idérikedom, har också fått en lekfull och kravlös grafisk design. Ett helt spektrum av färger och symboler visualiserar det breda sortimentet och de oändliga, kreativa möjligheterna.
”En viktig del av arbetet med Panduros identitet var att ta fram ett unikt och attraktivt formspråk för deras Instagramflöde, som blev en av de viktigaste marknadsföringskanalerna utifrån den nya varumärkesstrategin”, berättar Jacob Bergström, creative director på Silver.
”Hela identiteten präglas av ett omnitänk: den ska bygga en enhetlig och attraktiv kundupplevelse från inspiration i Pinterest till köp både on-line och i butik till uppackning och användning av produkterna i hemmet”, sammanfattar han.
Carin Fredlund