17 februari 2021

Nyhetsbrev har fortfarande en helt oslagbar ROI

Peter Berg, VD Paloma


Nyhetsbrev som marknadsföringskanal kommer inte att försvinna eftersom e-postadressen är så central på internet idag. Det menar Peter Berg, grundare av nyhetsbrevs-verktyget Paloma.



Peter, du är ju entreprenör; kan du berätta lite om din framgångsrika resa?

Jag jobbade inom IT-branschen som AD/PL och var med om både en it-boom och it-krasch. När kraschen kom så var jag ansvarig för en webbyrå-avdelning på Know-it och då bestämde jag mig för att säga upp mig för att starta en webbyrå, vilket så klart var helt korkat. I webbyrån som startades 2001 så hade vi en kund som heter Electrolux Home, de hade behov att ett nyhetsbrev, så vi bestämdes helt enkelt för att bygga ett eget verktyg: Paloma. 2007 hade vi ca 30 kunder och bestämde oss för att lägga det i ett eget bolag, flytta hem till Dalarna och på den vägen är det. Vi avvecklade webbyrå efter hand.

Berätta lite kortfattat om vad ni erbjuder era kunder?

Vi fokuserar på två verktyg, ett för evenemang, anmälningssidor och biljettförsäljning som heter Magnet och ett annat verktyg är nyhetsbrev/e-post som är Paloma. Totalt har vi ca 1500 kunder plus många tusen gratis användare.

Palomas kontor ligger i Hedemora. Vad finns det för fördelar med att inte befinna sig i en storstad och finns det några nackdelar idag?

Fördelarna är såklart kostnaderna, t ex lokalhyran. Lojaliteten bland personalen är en helt annan också. Jag ser inga nackdelar, men vi har ingen uppsökande eller bearbetande försäljning i form av personliga möten.

Corona har tvingat alla företag att bli mer digitala,
hur har det påverkat er verksamhet?

Först blev många av våra kunder stressade och sa upp sina avtal, då man inte visste vad som skulle hända, så våren var tuff. Men nu ser vi en tillväxt.

Nyhetsbrev har ju hängt med ett tag nu, hur kommer det sig att det fortfarande är en effektiv marknadsföringskanal?
Kommer vi aldrig att tröttna? 

Nej, det ser inte så ut. E-postadressen är så central på internet idag. Du lämnar den överallt. Nyhetsbrev och e-post har också fortfarande en helt oslagbar ROI. Senaste veckorna har Twitter köpt ett bolag som specialiserat sig på nyhetsbrev och betalt innehåll och även Facebook tittar på det.

Vilka trender ser du inom digital marknadsföring nu?

Trenden mot digitaliseringen har överlag förstärkts kraftigt.
Men jag ser också en stark motreaktion på att vi lägger så enormt mycket tid av våra liv hos de stora jättarna. Och även den makt de har. Det ska bli mycket spännande att följa en eventuell reglering av Facebook och Twitter.

Vilka är de största utmaningarna man har som marknadschef idag, tror du?

Jag tror att det är detsamma som tidigare, hänga med i den enormt snabba utvecklingen. Hålla reda på alla kanaler som finns och även hålla reda på alla de verktyg man har. Vidare har man aldrig den budget man vill ha och rätt så hårda avkastningskrav uppifrån. Tror också att klassikern att få ihop sälj och marknadsföring hänger kvar hos de flesta större företag.

Vilka är era egna viktigaste marknadsföringskanaler nu?

Vi kör på det som vi ser ger oss konvertering vilket är Ads och SEO och nyhetsbrev.

Varför är ni medlem i Sveriges Marknadsförbund?

Vi är partners sedan många år och det är självklart för oss att vara medlem. Det är en väldigt bra och seriös organisation.

Paloma, ett verktyg för nyhetsbrev
Magnet, ett verktyg för eventplanering