Jag jobbade inom IT-branschen som AD/PL och var med om både en it-boom och it-krasch. När kraschen kom så var jag ansvarig för en webbyrå-avdelning på Know-it och då bestämde jag mig för att säga upp mig för att starta en webbyrå, vilket så klart var helt korkat. I webbyrån som startades 2001 så hade vi en kund som heter Electrolux Home, de hade behov att ett nyhetsbrev, så vi bestämdes helt enkelt för att bygga ett eget verktyg: Paloma. 2007 hade vi ca 30 kunder och bestämde oss för att lägga det i ett eget bolag, flytta hem till Dalarna och på den vägen är det. Vi avvecklade webbyrå efter hand.
Vi fokuserar på två verktyg, ett för evenemang, anmälningssidor och biljettförsäljning som heter Magnet och ett annat verktyg är nyhetsbrev/e-post som är Paloma. Totalt har vi ca 1500 kunder plus många tusen gratis användare.
Fördelarna är såklart kostnaderna, t ex lokalhyran. Lojaliteten bland personalen är en helt annan också. Jag ser inga nackdelar, men vi har ingen uppsökande eller bearbetande försäljning i form av personliga möten.
Först blev många av våra kunder stressade och sa upp sina avtal, då man inte visste vad som skulle hända, så våren var tuff. Men nu ser vi en tillväxt.
Nej, det ser inte så ut. E-postadressen är så central på internet idag. Du lämnar den överallt. Nyhetsbrev och e-post har också fortfarande en helt oslagbar ROI. Senaste veckorna har Twitter köpt ett bolag som specialiserat sig på nyhetsbrev och betalt innehåll och även Facebook tittar på det.
Trenden mot digitaliseringen har överlag förstärkts kraftigt.
Men jag ser också en stark motreaktion på att vi lägger så enormt mycket tid av våra liv hos de stora jättarna. Och även den makt de har. Det ska bli mycket spännande att följa en eventuell reglering av Facebook och Twitter.
Jag tror att det är detsamma som tidigare, hänga med i den enormt snabba utvecklingen. Hålla reda på alla kanaler som finns och även hålla reda på alla de verktyg man har. Vidare har man aldrig den budget man vill ha och rätt så hårda avkastningskrav uppifrån. Tror också att klassikern att få ihop sälj och marknadsföring hänger kvar hos de flesta större företag.
Vi kör på det som vi ser ger oss konvertering vilket är Ads och SEO och nyhetsbrev.
Vi är partners sedan många år och det är självklart för oss att vara medlem. Det är en väldigt bra och seriös organisation.