7 december 2021

Lärdomar från året och spaningar inför det nya året – Sofia Norén på Swish

Sofia Norén, Business Owner Partnerships på Swish

Lärdomar från 2021

Otroligt många av de trender som vi pratat om länge, vikten av omnikanal-strategi, social commerce, liveshopping etc har fått sig en ordentlig boost de senaste två åren. Helt ärligt, så tror jag faktiskt att det är precis vad som behövts. Under extrema situationer så tvingas vi helt enkelt att vara mer innovativa och snabbfotade. Något som kommer gynna oss framåt.

Spaningar inför 2022

Jag tror att vi kommer se ännu fler exempel där gränserna mellan fysiska och digitala upplevelser, produkter och tjänster suddas ut. Det är väl precis just därför ”Metaverse” blivit årets buzzword, åtminstone om du frågar mig. Och ja, en liten detalj kan bero på att Facebook bytt namn också… Men redan idag kan vi exempel från Sydkorea där generation Z uppges spendera mer pengar på virtuella kläder och accessoarer till sina avatarer i diverse spelplattformar än på produkter till sig själva. Zara Larsson är också en av de som varit snabb på bollen och uppges ha sålt virtuella prylar till spelplattformen Roblox för över 8 miljoner SEK. När plattformen Decentraland anordnade ”The metaverse festival” nu i oktober såg vi också flera exempel på varumärken som tagit tillfället i akt och köpt land för att bygga sitt varumärke i detta relativt nya format.