Jag arbetar som Marknads- och Kommunikationschef på Rodebjer. I den rollen ansvarar jag för varumärkets strategi och säkerställer Rodebjers uttryck i alla externa touchpoints samt arbetar med implementation av vertikal marknadsstrategi vilken utgår från varumärkets visibilitet och bottnar i kundlojalitet via alla säljkanaler.
Samarbetet med starka kreatörer där slutmålet är att utmejsla ett tydligt kreativt budskap som skapar ett emotionellt band till slutkund. Det är en fantastiskt spännande men också utmanande process där strategiskt tänkande och innovativ kreativitet måste mötas i lika delar.
Rodebjers målgrupp definieras av både intellektuellt och kulturellt kapital. Det är kvinna som kräver ett autentiskt och transparent bemötande och som graviterar mot en livsstil bestående av genuina värden och integritet. Via tydligt fokus på hållbarhet, kvalitet samt ett distinkt sofistikerat och eklektiskt designspråk når vi vår Rodebjer kvinna i alla åldersgrupper.
I oroliga tider är det viktigt för alla varumarken att bibehålla fokus och stringent implementering av sin respektive strategi. Jag såg många bolag som under pandemin justerade uttryck vilket nästan alltid hade en övergripande negativ effekt. När vi nu står inför ett makroekonomiskt utmanande läge kommer det vara viktigt att vi på Rodebjer bibehåller kursen och simmar lite mot strömmen vilket vi redan ser mycket positiva effekter av.
Jag upplever det inte längre relevant att göra skillnad mellan digital och fysiska säljkanaler. Vi vill erbjuda våra kunder samma service och samma varumärkesupplevelse oavsett plattform. Vi ser också att fler och fler av våra kunder handlar både online och i fysisk butik och de båda kanalerna kompletterar varandra.
Influencer strategi är helt fundamental for hela marknadsarbetet, från Synlighet och Branding till kundlojalitet och konvertering. Influencer och kanalmixen skräddarsys utifrån varumärkes strategin, där det i Rodebjers fall är Instagram och Pinterest som är relevanta.