Vid årets utdelning av pris till Årets Marknadsföringsbok gav juryn ett hedersomnämnande till boken ”Yrke: influencer. Så gör du karriär på nätet”, som skrivits av Linda Hörnfeldt.
Linda Hörnfeldt belönades med ett hedersomnämnande för sin bok ”Yrke: influencer. Så gör du karriär på nätet”
I boken coachar Linda Hörnfeldt i konsten att tjäna pengar på sina sociala medier. Hur man bygger och vårdar sina målgrupp och tar betalt för samarbeten. Hur man nätverkar och levererar rätt innehåll i tid. Genom intervjuer med influencers, samt med handfasta råd lär hon ut vad man behöver veta för att lyckas i sociala kanaler.
Juryn motiverade hedersomnämnande på detta sätt:
”Linda utvecklar och beskriver på ett lättillgängligt sätt rollen som influencer, dess utmaningar och möjligheter med stor personlig ärlighet. Juryn uppskattar bokens format och Lindas tydliga råd och riktlinjer kring etik och regler.
Juryn rekommenderar boken till alla som bättre vill förstå vad en influencer gör och hur den arbetar oavsett om det är i eget intresse att blir en influencer eller som potentiell uppdragsgivare till en influencer.”
Linda Hörnfeldt, som också är den som grundat Influencers of Sweden, talade vid prisutdelningen om hur viktigt det är för en influencer att alltid vara trovärdig i det man gör.
”Att vara trovärdigt och bygga relationer till sina följare, är det som skapar inflytande. Relationsresan handlar om Know – Like – Trust”, underströk hon.
Know, handlar inte om personen/influencern själv, utan om att lära ut det som målgruppen behöver. Att våga äga sin nisch.
”Du är expert, där du är”, sa Linda Hörnfeldt.
Like uppnår man genom att vara sig själv och bjuda på sig själv.
Trust handlar om att lyssna och vara personlig.
”Och influencer marketing, det är relationsmarknadsföring. Eller slow marketing”, definierade Linda Hörnfeldt och tillade
”Om du är transparent, så kommer du att attrahera följare. Men om man inte är autentisk, så blir man inte trovärdig”.
Hon menar att utvecklingen för influencers idag går mer från att jobba med korta, snabba sponsrade budskap, till egna längre samarbeten. Men också till att influencers får sina egna produkter. I vissa fall, kan det handla om hygien- eller modevarumärken. Men det kan också vara föreläsningar exempelvis.
”Snabba köp, fast fashion kommer att försvinna. Reklamtröttheten kommer också på det här området”, menade hon.
En stark influencer måste berätta en historia som är relevant och äkta. Och man måste analysera hur publiken reagerar.
Och, konstaterade hon, man måste inte vara ung för att vara influencer. Ju äldre man blir, desto mer nischad är man oftast. Exempelvis inom inredning eller mat.