Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Vinnare Årets Marknadsföringsbok 2020 Unboxing Marketing

Årets Marknadsföringsbok 2020

Webbinarium 11 november kl 09.00

11 nov kl 09:00 09:45

Sveriges Marknadsförbund belönar bra och läsvärd marknadsföringslitteratur. Böcker som deltar i tävlingen vänder sig till yrkesverksamma marknadsförare och kommunikatörer. Priset delas ut årligen, sedan 1991.

Juryn har korat Årets Marknadsföringsbok:

Unboxing Marketing

3 böcker Unboxing Marketing lottas ut under webbinariet.
Alla deltagare är med i utlottningen!

Webbinarium 11 november med författarna till Årets Marknadsföringsbok 2020


Varmt välkommen till föreläsning!

Årets mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2020 är författarna Jacob Östberg, Anders Parment, Cecilia Solér, Benjamin Julien Hartmann som skrivit boken Unboxing Marketing. Förlag Studentlitteratur.

Föreläsare vid webbinariet:
Jacob Östberg och Benjamin Julien Hartmann

Unboxing Marketing

Författarna: Jacob Östberg, Anders Parment, Cecilia Solér, Benjamin Julien Hartmann
Fotograf: Anders Andersson, Halmstad

Hur kan marknadsföring skapa värde för konsumenter, företag och samhälle? Vilka är de viktigaste samhällstrenderna som formar samtida marknadsföring? Hur och varför har marknadsföring blivit så inflytelserikt att konsumtion nu definierar hela vår kultur? Hur kan marknadsföringsmetoder bidra till att forma samhället på ett mer positivt sätt? Dessa är exempel på frågor som diskuteras och besvaras.

Boken bygger på den senaste vetenskapliga forskningen för att först avmarkera några av de stora krafterna som påverkar samhället och marknadsföringen idag, såsom globalisering, hållbarhet och polarisering. Därefter går unboxing vidare till hur marknader skapas och omskapas, vilken roll värdet spelar och hur samtida konsumentkulturer fungerar.

Författarna:

Anders Parment är verksam som forskare och universitetslektor vid Stockholms universitet. Han är även prisbelönt och uppskattad föreläsare och rådgivare till företag, regioner, landsting, kommuner, föreningar och politiska partier.

Jacob Östberg är professor i reklam och PR vid företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Östberg disputerade 2003 vid Lunds universitet och har sedan dess samförfattat tre böcker samt skrivit ett antal bokkapitel och artiklar i vetenskapliga tidskrifter.

Cecilia Solér är docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg. Hon forskar och undervisar i hållbar konsumtion och hållbar marknadsföring.

Benjamin Hartmann är docent i marknadsföring vid Göteborgs universitet och forskar om olika fenomen i gränslandet mellan konsumtion, marknad och samhället i stort.


Motivering Årets Marknadsföringsbok 2020

Jury Årets Marknadsföringsbok: Jonas Colliander, Carin Wikström, Sofia Ulver, Francesca O’Brien Apelgren, Henning Robach, Johan Hagberg

Som Årets Marknadsföringsbok 2020 har juryn utsett boken ”Unboxing Marketing – creating value for consumers, firms , and society” av Benjamin Hartmann, Jacob Östberg, Anders Parment och Cecilia Solér. Författarna beskriver på ett pedagogiskt sätt hur marknadsföring skapar värde för konsumenter företag och samhället och utmaningar kring detta. På välbalanserat sätt speglas flera perspektiv på marknadsföring med utgångspunkten i liknelsen med ”unboxing” dvs. att packa upp en ny fysisk produkt för första gången. Juryn uppfattar att boken ger en ökad förståelse för marknadsföring i ett bredare perspektiv. Boken är trots att den är skriven på engelska lättläst och överskådlig och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll.

Jury Årets Marknadsföringsbok

Ordförande:
Henning Robach,
kursledare inom marknadsföring bl a på IHM Business School, konsult.
Ledamöter:
Francesca O’Brien Apelgren,
vd på Sveriges Marknadsförbund
Johan Hagberg, professor Handelshögskolan Göteborgs Universitet
Jonas Colliander, doktor och forskare vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm
Carin Wikström, marknadschef Teknologisk Institut AB
Sofia Ulver,  docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet

3 böcker Unboxing Marketing lottas ut under webbinariet.
Alla deltagare är med i utlottningen!

Varmt välkommen till webbinarium
11 november kl 09.00
Du är med och deltar via länk.

Så här går det till:
1. Anmäl dig nedan.
2. När det är dax och seminariet startar 11 november så får du ett mejl där klickar du på länken för att delta.
3. Vi sänder via verktyget Teams. Vill du redan nu ladda ner Teams? – Gå till ladda ner Teams

Det går att både vara aktiv i diskussioner alternativt delta passivt med att lyssna/titta/reflektera.

Dag: 11 november
Tid: kl 09.00 – 09.45
Plats: Online
Anmälan: se nedan

Vi reserverar oss för ev. ändringar i programmet.